Spring naar inhoud

- - - - -

Aanvraag erkenningsnummer

• Log in om te reageren
197 reacties op dit onderwerp
Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#76 Geplaatst 11 mei 2009 - 18:28

Ah ik dacht dat ze wel meer dan 2 nestjes per jaar per kat hadden en bovendien was hun ene mamapoes ocharme 10 jaar toen ze haar laatste nestje mocht ter wereld brengen.
Ja ik geloof het ook, het ziet er zo naar uit, want inderdaad zie er ook geen kittens meer op verschijnen.
Weet je ook welke ziekte?

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#77 Geplaatst 11 mei 2009 - 18:32

Spanishke zei:

Weet je ook welke ziekte?

Hmm ik weet het niet goed meer ik dacht schimmel, maar dacht dat er ook iets bij werd verteld van een nestje kittens dat overleden was dus ik weet het niet.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#78 Geplaatst 11 mei 2009 - 18:34

Erg... als het waar is natuurlijk.

We wisten jammer genoeg (te laat) dat ze niet goed bezig waren. Het ziet er naar uit dat ze 100% afstand hebben gedaan van de Ragdoll terwijl er nog minstens 3 prachtpoezen rondliepen, nu hebben ze er gewoon nog een ander ras bij genomen. Blijkbaar is hun aantal poezen wel wat deftiger dan vroeger, aan de website te zien dan, maarja het zou me niet verbazen moest de helft niet online staan :louche:

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#79 Geplaatst 14 mei 2009 - 19:40

Ik vind de registratie wel een serieuze verbetering. Zelfs en bovenal voor htk katjes !! Mensen zullen twee keer nadenken voor ze poes zomaar laten constant zwanger worden. Want de kittens moeten gescipt zijn bij vertrek, dus al zeker door een dierenarts gecontroleerd. Adverteren wordt moeilijk. Dus hopelijk wordt er veel meer gecastreerd !!

En zelfs voor de htk katjes, zouden de prijzen nog omhoog mogen. De mensen moeten nu eindelijk echt eens nadenken over het binnenhalen van een kitten. Htk katten hebben net zoveel verzorging en voeding nodig als hun raskatgenootjes. Ik vind het dan ook maar normaal dat daar geld voor gevraagd wordt door de fokker. Als alle htk katjes gescipt en gevaccineerd zijn is er al veel ellende van de baan. Fokken laat je over aan mensen die dit echt willen en er met hart en ziel achter staan, voldoende kennis hierover hebben,... !! Zelfs ook voor de htk katjes !! Uitgooien is dan niet langer ongestraft mogelijk, bevallen in iemand anders zijn tuinhuis,...maakt de eigenaars aansprakelijk om ervoor op te draaien. Zwervertjes die vuilnisbakken openscheuren van de honger kunnen opgespoord worden en herplaatst,....Nu niet want je weet niet of het echt een zwervertje is...
Nu kan je hieraan niets doen en indien gescipt toch wel iets. De kat vangen en naar de dierenarts brengen is dan de boodschap. Indien gescipt zullen de eigenaars op de vingers getikt worden.
In het begin werkt zoiets nog niet meteen. Maar na enkele jaren zouden eerste successen hiervan toch geboekt moeten zijn. Kijk maar bij de honden, die worden nu al veel minder snel impulsief aangekocht of gedumpt.
                             Gelukkig maar !!!

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#80 Geplaatst 14 mei 2009 - 20:02

feroesti zei:

Ik vind de registratie wel een serieuze verbetering. Zelfs en bovenal voor htk katjes !! Mensen zullen twee keer nadenken voor ze poes zomaar laten constant zwanger worden. Want de kittens moeten gescipt zijn bij vertrek, dus al zeker door een dierenarts gecontroleerd. Adverteren wordt moeilijk. Dus hopelijk wordt er veel meer gecastreerd !!

En zelfs voor de htk katjes, zouden de prijzen nog omhoog mogen. De mensen moeten nu eindelijk echt eens nadenken over het binnenhalen van een kitten. Htk katten hebben net zoveel verzorging en voeding nodig als hun raskatgenootjes. Ik vind het dan ook maar normaal dat daar geld voor gevraagd wordt door de fokker. Als alle htk katjes gescipt en gevaccineerd zijn is er al veel ellende van de baan. Fokken laat je over aan mensen die dit echt willen en er met hart en ziel achter staan, voldoende kennis hierover hebben,... !! Zelfs ook voor de htk katjes !! Uitgooien is dan niet langer ongestraft mogelijk, bevallen in iemand anders zijn tuinhuis,...maakt de eigenaars aansprakelijk om ervoor op te draaien. Zwervertjes die vuilnisbakken openscheuren van de honger kunnen opgespoord worden en herplaatst,....Nu niet want je weet niet of het echt een zwervertje is...
Nu kan je hieraan niets doen en indien gescipt toch wel iets. De kat vangen en naar de dierenarts brengen is dan de boodschap. Indien gescipt zullen de eigenaars op de vingers getikt worden.
In het begin werkt zoiets nog niet meteen. Maar na enkele jaren zouden eerste successen hiervan toch geboekt moeten zijn. Kijk maar bij de honden, die worden nu al veel minder snel impulsief aangekocht of gedumpt.
Gelukkig maar !!!

HTK-katjes die je gratis weggeeft moeten toch niet gechipt zijn? En zelfs als dat wel zo was, daar is toch geen enkele controle op dus dat gaat toch helemaal niemand doen.. Hoe ik het begrepen heb is het toch nog steeds niet verplicht om je katten te laten chippen? Al zou het dat voor mij wel mogen zijn, maar dan moet er wel meer informatie verspreid worden hierover.

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#81 Geplaatst 14 mei 2009 - 20:42

feroesti zei:

En zelfs voor de htk katjes, zouden de prijzen nog omhoog mogen. De mensen moeten nu eindelijk echt eens nadenken over het binnenhalen van een kitten. Htk katten hebben net zoveel verzorging en voeding nodig als hun raskatgenootjes. Ik vind het dan ook maar normaal dat daar geld voor gevraagd wordt door de fokker.

Daar ben ik het niet mee eens.
Als mensen hun kittens niet meer op deze manier kwijt geraken dan gaan ze heus niet de klik maken en hun kat laten helpen hoor. Ze gaan hen gewoon dumpen.
Een erkenningsnummer aanvragen, wat volgens mij niet gratis is, laten enten ed. en daarna de kans hebben dat ze voor hen geen thuis vinden? Velen gaan dat weggesmeten geld vinden.

En wat ik nu al heel vaak zie, is dat mensen er effectief geld voor vragen (zoals ik in ander topic zei), zelfs tot 80€ (!) en zelfs meer, voor een "gewone" htk?
Dat vind ik niet normaal, hoor. :catscratchhead

Ik zou zelfs durven wedden dat ze helemaal geen medische controle gehad hebben. Als ze deze hadden gekregen, zou het er vast wel bijstaan, denk ik.
Zo werk je broodfokken in de hand.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#82 Geplaatst 14 mei 2009 - 20:47

Het klinkt allemaal veel te mooi om waar te zijn :(

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#83 Geplaatst 14 mei 2009 - 22:04

Als mensen niet zomaar een advertentie of zoekertje meer zien staan van gratis kittens, niet meer gemakkelijk in een dierenwinkel terecht kunnen zoals voorheen, zullen ze genoodzaakt zijn twee keer (of zelfs hopelijk 100 keer) na te denken. De stap naar een asiel of fokker is dan noodzakelijk gezet en vind ik beter. Als die fokker of asiel dan nog eens aan alle vereisten van het ministerie voldoen dan kan ik dat enkel maar toejuichen.
De tips die fokkers en asiels kunnen geven over het kitten, zijn heel duidelijk. Kittens zijn er wel geshipt, dat is verplicht en dus zal dumpen veel moeilijker zijn. In asiels (en bij veel fokkers) is er een vereiste dat het kitten steriel gemaakt wordt of er is vroegsterilisatie.

Voor degene die gewoon blijven verder doen wordt het zeer moeilijk om nog kittens kwijt te raken. Op uitgooien staan zeer strenge straffen als je betrapt word en één oeps nestje ja, maar dan nog een tweede keer dat risico ???  Hopelijk heeft deze wetgeving zijn nut en zal het toch een verschil maken.
Nu raken veel te veel mensen hun htk kittens zomaar gratis kwijt. Poes wordt niet steriel gemaakt, noch enige controle op de kittens en verschillende nesten op een rij. Dat moet stoppen, het bezorgd de poezen/ kittens enorm veel leed en velen sterven of worden meteen ook weer zwanger. Mensen moeten gewezen worden op hun verantwoordelijkheid als baasje en zullen, als ze dat echt zien zitten, er graag een prijs voor betalen. Het moet voorbij zijn dat mensen een htk kat als goedkoop huisdiertje ( zelfsgoedkoper dan een konijn,rat, of vogeltje, gewoon gratis) dat maar even zijn plan moet trekken ,gaan beschouwen. Veel katten die gratis werden opgehaald hebben een zeer kort bestaan of komen zelfs nooit binnenshuis terecht.

Mensen die iets moeten betalen zullen dit bedrag overwegen en meer gaan nadenken. Gratis is lekker gemakkelijk, lukt het niet dan ben je er zo ook wel vanaf.

Hier in onze kinderopvang hebben enkele mensen ook katten. Enkele daarvan leven in de garage of gewoon buiten. Ze mogen al blij zijn als ze 1 keer per dag een kom eten en drinken krijgen. Laat staan vaccinaties of medische verzorging. Leuk voor de kinderen in de zomer in de tuin met een gratis poeslief. Echter maar 1 zomer en dan is poeslief verdwenen, omvergereden,vergiftigd, gemarteld,... of komt thuis met kittens. Indien verdwenen komt er gewoon een nieuwe gratis poeslief. Indien met kittens worden die ergens wel van de hand gedaan, waar ook geen probleem, als ze maar vanaf geraken. Zelfs de slangerliefhebbers zijn dol op  kittens...lekker goedkoop

Schandalig vind ik dat !!!
Al helpt het ministerie en hun wetgeving maar een klein beetje, ieder beetje helpt. Beter dat, dan dat er niets aan gedaan wordt.

Een registratie kost bijna niets, een te verwaarlozen bedrag van éénmalig 70 euro voor de inschrijving bij de kruispuntbank. En of je nu htk kittens of raskitten fokt, je bent fokker vanaf het eerste nestje. Als fokker draag je verantwoordelijkheid voor dat nieuwe leven. Als een poes kittens krijgt is dat als baasje/fokker je eigen verantwoordelijkheid. Doe het dan correct of laat het over aan fokkers die het op de juiste manier willen doen en er de nodige kennis van hebben.

eucalypta
eucalypta
  • 14 berichten

#84 Geplaatst 14 mei 2009 - 22:08

feroesti zei:

Gelukkig maar !!!

Er is géén identificatie of registratieplicht voor katten, alleen voor honden. Mensen die 1 of 2 nesten hebben per jaar hoeven geen erkennings-nummer aan te vragen. Dus het probleem van de htk-katten is echt niet opgelost.

De echte hobby-fokkers hebben er wél een probleem bijgekregen. Als je 2 of meer fokpoezen hebt, moet je al erkenning aanvragen. Dit kost momenteel 75 euro aan rechten. Plus je moet een contract aangaan met je dierenarts met een verplicht huisbezoek van eens per kwartaal.

Je moet een administratie bijhouden van de poezen en de nesten, van de kopers en je hebt een verplichte garantie-overeenkomst. Zonder erkennings-nummer mag je idd niet adverteren, ook niet op je website. (je mag natuurlijk wel trots over je nieuwe nest spreken, maar je mag niet vermelden dat ze te koop zijn :catscratchhead ).

Kortom, de serieuze hobby-fokker heeft een probleem, en de htk-nesten blijven gewoon komen.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#85 Geplaatst 14 mei 2009 - 22:25

Er is wel een wet over het chippen van katten. Vanaf 11 april l.l. is dat verplicht. Iedere geregistreerde cattery of asiel moet zijn kittens verplicht chippen. Net als bij de honden.
Als hobbyfokker is de regel 1 keer per jaar een dierenarts laten komen , vind ik maar normaal en zelfs zeer weinig. Contractdierenarts hebben kost niets, is enkel formaliteit. Wij hebben enkel 80 euro inschrijving betaald bij de kruispuntbank en verder niets, geen belastingen,...of wat dan ook. Je bent en je blijft hobbyfokker, kleinschalig. De boekhouding en contracten worden afgeleverd door  het ministerie en zijn zeer éénvoudig en gemakkelijk.

Als er niet mag geadverteerd worden, zullen kittens zeer moeilijk van de hand kunnen gedaan worden. Je mag er zelfs bij de bakker niet over praten of je kan een klacht krijgen. Voorheen was dit wel veel éénvoudiger.
Voor raskatten is een website inderdaad handig. Maar als je een mailtje of telefoontje krijgt om een kitten te kopen en dat is dan net controle, krijg je het ministerie op bezoek. Lopen er meerdere poezen rond zullen ze zich toch vragen stellen en extra controleren. Zo is er tenminste controle mogelijk.

Het zal nu zijn nut nog niet tonen. Maar binnen enkele jaren hopelijk wel. Zo is het bij de honden toch ook veel verbeterd. Momenteel worden de asiels overspoeld met katten, bij de honden is dit toch sterk verminderd door de wetgeving van het chippen.

eucalypta
eucalypta
  • 14 berichten

#86 Geplaatst 14 mei 2009 - 22:31

Welke wet regelt dan het chippen van katten bij fokkerijen. Ik vind nergens een Koninklijk Besluit van 11 april dat daar over gaat.?

En een contract met een dierenarts is wel een formaliteit, maar een verplicht huisbezoek doet mijn dierenarts echt niet gratis. En dat vier keer per jaar!

Bij honden is het beter geworden omdat er een identificatie plicht is voor elke hond geboren na 1998!. HTK-katten hoeven nog altijd niet geregistreerd te worden, dus het probleem blijft bestaan. Raskatten en Asielkatten zijn het probleem niet.

Bewerkt door eucalypta, 14 mei 2009 - 22:45.
Reden van bewerken: fout woord

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#87 Geplaatst 14 mei 2009 - 23:34

Sorry, maar ik blijf bij mijn standpunt en ik vind het erkenninsnummer-gedoe belachelijk. :catscratchhead

Alleen maar een manier om zakken te vullen en de bewijzen zijn er dat broodfokkers er blijven aan verdienen, terwijl de nr-aanvraag DIT in de eerste plaats zou moeten voorkomen.
Ik denk dat we gewoon onder ogen moeten zien dat er altijd nestjes gaan blijven komen en dat je dit niet kan oplossen. Dit is niet uit gemakzucht dat ik dit zeg, maar als je realistisch bent, dan begrijpt men vast wel wat ik bedoel. Je kan het echt niet voorkomen...
Het is te mooi te denken dat er binnen een paar jaar geen kittens meer in een asiel gaan zitten.

Overigens zijn niet alle fokkers eerlijk.
Ze vragen veel geld voor gewone htk katten die ze al dan niet uitgeven als raskatten of zogezegde kruisingen of zogezegde oepsnestjes.
Als deze gemiddeld zo'n 100€ per kitten verdienen (stel 4 kittens) dan hebben ze rond de 400€ verdiend aan 1 nestje. Gemakkelijk hoor.
Als niemand een gratis vindt, en een raskat met stamboom te duur vindt, dan is het logisch wat de mensen gaan kiezen.
100€ of het dubbele (een raskat met stamboom dan)???
Dit is geen oplossing, gewoon weer een domme wet, met negatieve gevolgen.

eucalypta
eucalypta
  • 14 berichten

#88 Geplaatst 15 mei 2009 - 03:40

eucalypta zei:

Welke wet regelt dan het chippen van katten bij fokkerijen. Ik vind nergens een Koninklijk Besluit van 11 april dat daar over gaat.?

Ik heb ondertussen de publicatie gevonden. Katten verhandeld door een erkende inrichting moeten inderdaad gechipt zijn. Ik ben het met Elfonia eens dat dit het probleem van het katten-overschot niet oplost. Controle op al die mensen die hun erkenningsnummer niet aanvragen en maar gewoon doorfokken is een utopie. Het enige dat hun het leven een beetje moeilijk maakt is het advertentie-verbod. Maar dan adverteer je toch gewoon op Marktplaats in NL. Die hebben dat verbod niet.

Dus idd weer een typische Belgische wet die goedwillende mensen alleen maar geld kost en de kwaadwillende echt niet tegen zal houden.

eucalypta
eucalypta
  • 14 berichten

#89 Geplaatst 15 mei 2009 - 04:10

feroesti zei:

Als hobbyfokker is de regel 1 keer per jaar een dierenarts laten komen , vind ik maar normaal en zelfs zeer weinig. Contractdierenarts hebben kost niets, is enkel formaliteit. Wij hebben enkel 80 euro inschrijving betaald bij de kruispuntbank en verder niets, geen belastingen,...of wat dan ook. Je bent en je blijft hobbyfokker, kleinschalig. De boekhouding en contracten worden afgeleverd door het ministerie en zijn zeer éénvoudig en gemakkelijk.

Dit is dus de wettekst:

Art. 6. § 1. De beheerder sluit een contract af
     met een erkende dierenarts waarin deze wordt
     belast met de regelmatige controle op het
     welzijn, de gezondheidstoestand, de verzorging
     en de huisvesting van de dieren evenals met de
     noodzakelijke vaccinaties. Het model van
     contract is in bijlage V opgenomen.

De verantwoordelijke ontbiedt de
     contractdierenarts voor de controlebezoeken
     waarvan de minimumfrequentie als volgt is
     vastgesteld :

1° in honden- en kattenkwekerijen :

- hobbykweker : één bezoek per -
     trimester;

- professionele kweker : één bezoek
     per maand;

- kweker-handelaar : ten minste één

bezoek per maand;

Dus verplichte controlebezoeken zijn er 4 per jaar! Ik vind dat voor het hebben van 1-2 nestjes per jaar behoorlijke kosten. En dit is het minimum. Als je inent op 9 weken kun je dat als controlebezoek laten tellen, maar de enting op 12 weken moet je dan nog apart betalen (tenzij het toevallig in het volgende trimester zou vallen).

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#90 Geplaatst 15 mei 2009 - 11:22

4 maal per jaar naar de dierenarts vind ik eigenlijk weinig. Jaarlijkse vaccinatie, testen, ontworming, controle van de kittens en mamapoes, ... Hier komt de dierenarts maandelijks wel eens langs.  Een nestje kan inderdaad in éénzelfde kwartaal afspelen, maar ook controle bij de geboorte en twee vaccinaties ? En de testen van de poes, vaccinatie en controle van de poes ook in hetzelfde kwartaal  als de geboorte en vaccinatie van de kittens ? Met twee poezen kan je dit toch gemakkelijk spreiden en de dierenarts kan ook wel een visite op een andere datum inschrijven zodat het wel klopt. Als alles correct verloopt zal hij daar geen probleem van maken.

Achterpoortjes zullen er altijd wel zijn en broodfokkers ook, al zullen ze het nu wel veel moeilijker krijgen. Maar zo is er tenmiste al iets verbeterd. En adverteren op Nederlandse sites klinkt eenvoudig, maar die zullen ook wel aan controles ondergaan. En veel mensen zullen niet op Nederlandse sites gaan kijken, zoiezo zullen ze meer bij fokkers of asiels gaan zoeken.
Ik vind de nieuwe wetgeving een goede stap in de juiste richting. Veel broodfokkers en dierenwinkels verkopen nu al geen kittens meer. En dat kan ik enkel maar toejuichen.