Spring naar inhoud

- - - - -

Zilver ? (afgesplitst topic)

• Log in om te reageren
373 reacties op dit onderwerp
Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#1 Geplaatst 16 januari 2010 - 11:41

ze ziet er zilver uit :)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#2 Geplaatst 16 januari 2010 - 11:56

Ja, vind ik ook. Nochtans zit er geen zilver in haar lijnen, aan papa's kant  helemaal onmogelijk.
Of Oby (Fawn Tastic Obssesion) moet zilver zijn en dat zou wel kunnen. Dan is er gefoefelt geweest met haar stamboom die uit Nederland komt.
In Nederland waren de silvers niet erkent toen ('k weet niet of ze nu al erkent zijn intussen), mogelijk hebben ze dan gewoon jarenlang het zilver gewoon weggelaten op de stambomen.
Ons Kiké is ook een dochter van Oby en ook bleu tortie tabby point, en ook haar vind ik zilver...Zij is wel van een andere papa. Ze lijkt heel erg op Maya.
Bij de cattery waar Oby vandaan komt kan ik geen verhaal meer halen, ze zijn uit elkaar en gestopt met fokken. Oby vind ik dan weer niet echt zilver, maar ja mijn ervaring is ook zeer erg miniem met silvers...
Kiké is al meerdere malen geshowt geweest en we kregen nog nooit de opmerking dat ze silver kon zijn. Maar de meeste keurmeesters hebben het dan ook moeilijk om silver te herkennen, daar echt op rekenen kan ik dus ook wel niet.

zie foto's van halfzus Kiké.

Bijgevoegde thumbnails

• 13 dec 030.jpg
  • 6 januari 2009 002.jpg
  • 20-02 016.jpg

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#3 Geplaatst 16 januari 2010 - 12:28

ik geloof dat die poes zilver is ja :)

half zus kike lijkt het ook te zijn.

tjsa als keurmeesters het niet kunnen zien vraag ik me af wat je er aan hebt!
Ergens zal iemand moeten beginnen met correct te registeren

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#4 Geplaatst 16 januari 2010 - 12:42

Maar mama Oby heeft niets van een silver, hoe kunnen ze dan aan zilver komen ? Ik denk trouwens dat er heel veel foute stambomen rondcirkelen wat zilver betrefd...
De andere kittens uit het nest van Maya lijken niet zilver. Dus is dit zeer moeilijk om echt zeker te zijn. Zij zijn bleu tortie point, seal tortie point en seal tabby point, zij hebben volgend mij niets van zilver. Al is het katertje seal tabby point dan wel weer een twijfelgeval :

zie

Bijgevoegde thumbnails

• 1 dec. 2009 002.jpg
  • 1 dec. 2009 004.jpg
  • 3 jan. 2010 017.jpg

Bewerkt door feroesti, 16 januari 2010 - 12:42.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#5 Geplaatst 16 januari 2010 - 12:50

Maar mama Oby heeft niets van een silver, hoe kunnen ze dan aan zilver komen ? Ik denk trouwens dat er heel veel foute stambomen rondcirkelen wat zilver betrefd...

Mama Oby is heel duidelijk zilver.
Maar...heeft Oby geen Belgische stamboom dan?, ik dacht dat Jürgen in 2005 in België stambomen aanvroeg.

Henny

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#6 Geplaatst 16 januari 2010 - 14:58

dat houdt in dat 50% van haar nakomelingen dus ook zilver kunnen zijn
het katertje op de onderste foto lijkt mijns inziens ook zilver te zijn.

het wordt tijd dat er een dna test voor zilver komt

ik maak het met regelmaat mee dat mensen twijfelen of er zilver in hun kat zit of niet.

maar als een ouder zilver is dan kan dus 50% van het nageslacht dit ook zijn.

En tsja als er foutief geregistreerd is dan zal een persoon dit toch goed moeten gaan doen ;) Anders blijft het sluimeren

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 16 januari 2010 - 15:34

vrragje, want ik ken er niks van: wat is er dan zo speciaal aan 'zilver'? (buiten het feit dat het heel mooi is :) )

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#8 Geplaatst 16 januari 2010 - 16:14

het is een onderdeel van het kleurenpakket van een kat:

een kat die geen zilvern is kan geen zilver nakomelingen geven

een kat met zilver kan dit wel.

wat je vaak ziet is dat fokkers en keurmeesters het zilver niet herkennen als zodanig dus dan wordt de kat foutief geregistreerd.

Deze fout blijft jaren bestaan tot iemand het ontdekt.
Maar tot die tijd kunnen dus alle wel zilvere nakomelingen foutief geregistreerd worden

kortom je bent zilver maar je kan het niet dragen.
En het is lastig te herkennen

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#9 Geplaatst 17 januari 2010 - 21:24

Ja en die fouten eruit halen is moeilijk, want dan zit je met foute stambomen...Bij een lijn waar geen silver op staat, kan je moeilijk je kittens plots als silver gaan registreren.
Nu is er wel geen enkel kitten van Oby naar de fok gegaan.
Enkel onze eigen Kiké daar fokken we mee. Maar die had in haar vorig nest met onze Etou geen silvers (zie Fientje en Chopin).
Op show kregen we ook nooit opmerkingen over dat Oby of Kiké silvers zouden zijn...
Maar we zullen haar verder showen en ik zal het zeker eens navragen.
En indien Kiké silver blijkt te zijn zullen we dit keurig laten wijzigen. Bij Oby is dat moeilijker, de fokker moet dat doen en die zijn gestopt intussen...

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#10 Geplaatst 17 januari 2010 - 23:09

feroesti zei:

Ja en die fouten eruit halen is moeilijk, want dan zit je met foute stambomen...Bij een lijn waar geen silver op staat, kan je moeilijk je kittens plots als silver gaan registreren.
Nu is er wel geen enkel kitten van Oby naar de fok gegaan.
Enkel onze eigen Kiké daar fokken we mee. Maar die had in haar vorig nest met onze Etou geen silvers (zie Fientje en Chopin).
Op show kregen we ook nooit opmerkingen over dat Oby of Kiké silvers zouden zijn...
Maar we zullen haar verder showen en ik zal het zeker eens navragen.
En indien Kiké silver blijkt te zijn zullen we dit keurig laten wijzigen. Bij Oby is dat moeilijker, de fokker moet dat doen en die zijn gestopt intussen...

je kan gewoon zorgen dat je vereniging de moeder goed in hun database zetten en daarna de kittens met zilver gewoon correct registreren :)

ik denk dat Henny je aardig op weg kan helpen met je stamboom en je vereniging zou het gewoon moeten kunnen verwerken.

goede stambomen worden in goede samenwerking tussen fokker en stamboekadjunct :)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#11 Geplaatst 18 januari 2010 - 09:08

Voor Kiké is dat geen probleem, zij is een eigen fok, dus de stamboom is van onze eigen club.
Maar Oby wordt moeilijker, zij is niet van onze vereniging. Verenigingen mogen geen stambomen van andere verenigingen aanpassen. Stambomen zijn eigendom van de club en het is altijd de fokker en de club die de aanvraag moeten doen.

En als ze op show niet als zilver bestempeld worden, heb ik ook niets in handen om hen als zilver te registreren. Dus, dan zijn ze ook geen silvers volgens hen en kan je niets bewijzen. Beiden zijn intussen kampioenen en geshowt geweest in verschillende clubs, Kiké ook als kitten al.
Ons Kassandra was chocolat tabby point en het zilver is ook later ontdekt toen ze ruim 2 jaar was. Aan de hand van 3 keurraporten waarin duidelijk vermeld stond dat ze zilver is, had de club Limbra Cat club, dus ook geen enkel probleem om haar correct te laten registreren, ondanks dat ze de fokker niet meer terug vonden, want ook zij waren gestopt inmiddels...
De stambomen van Kassandra haar kittens die ook in de fok gingen werden daarna ook keurig aangepast door onze club.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#12 Geplaatst 18 januari 2010 - 10:00

Voor Kiké is dat geen probleem, zij is een eigen fok, dus de stamboom is van onze eigen club.
Maar Oby wordt moeilijker, zij is niet van onze vereniging. Verenigingen mogen geen stambomen van andere verenigingen aanpassen. Stambomen zijn eigendom van de club en het is altijd de fokker en de club die de aanvraag moeten doen.

Voor Kiké is dat wel een probleem als haar moeder ook niet aangepast wordt want uit 2 niet zilvers kan geen zilver geboren worden.
De stamboom zou dan genetisch niet kloppen.
Je eigen vereniging kan de 'kleur' van de moeder of vader van een nest, waarvan bewezen is dat deze zilver vererven, op de stambomen van jouw kittens aanpassen. De originele stamboom kan inderdaad alleen aangepast worden bij de uitgevende vereniging via de fokker.
Maar...zo als jij het hier stelt klopt het niet.

En als ze op show niet als zilver bestempeld worden, heb ik ook niets in handen om hen als zilver te registreren. Dus, dan zijn ze ook geen silvers volgens hen en kan je niets bewijzen. Beiden zijn intussen kampioenen en geshowt geweest in verschillende clubs, Kiké ook als kitten al.
Ons Kassandra was chocolat tabby point en het zilver is ook later ontdekt toen ze ruim 2 jaar was. Aan de hand van 3 keurraporten waarin duidelijk vermeld stond dat ze zilver is, had de club Limbra Cat club, dus ook geen enkel probleem om haar correct te laten registreren, ondanks dat ze de fokker niet meer terug vonden, want ook zij waren gestopt inmiddels...
De stambomen van Kassandra haar kittens die ook in de fok gingen werden daarna ook keurig aangepast door onze club.

Je moet het eens omdraaien, de katten waarvan jij denkt dat ze zilver zijn inschrijven als zilver. Als jij het ziet, ziet de keurmeester het ook.
Eigenlijk als fokker zijnde moet je het beter weten dan een keurmeester. Jij kent de ouders, de afstamming en hebt ze zien ontwikkelen.

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#13 Geplaatst 18 januari 2010 - 15:15

Ja maar, in geheel Oby's stamboom staan geen silvers, dus kan ik ook Oby's stamboom niet laten aanpassen...Er staat geen enkele silver op gans Oby's stamboom.
Op welke basis moet ik dan haar stamboom laten aanpassen ?? Op vermoeden van mij, bovendien geloof ik er niet echt in dat ze zilver is. Zonder enige bewijs van keurmeesters dat ze haar ook als zilver beschouwen en zonder een zilver lijn ??? Welke vereniging zal daar op in gaan om op die manier stambomen aan te passen  ?

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#14 Geplaatst 18 januari 2010 - 17:40

effe nog over die boom maak een scan en stuur die naar henny
krijg je je antwoorden

je kan je kop wel in het zand steken maar dat maakt je niet echt een betere fokker, dit uitzoeken juist wel.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#15 Geplaatst 18 januari 2010 - 18:24

Dat begrijp ik wel, maar ik stuur nooit stambomen op.
Ik zal er zeker wel over praten met de vereniging waar de stamboom vandaan komt en met onze vereniging, zoek dit zeker verder uit...
Mijn kop in het zand steken zal ik zeker niet doen...
Ik heb ook wel 7 jaar showervaring en laat er zeker enkele keurmeesters naar kijken.