Spring naar inhoud

- - - - -

Zilver ? (afgesplitst topic)

• Log in om te reageren
373 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#106 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:35

Smitten Kitten zei:

Weet je wat ook het grote verschil is met de fold. De fold zal nooit een zelfstandig ras kunnen zijn omdat men nooit Fold x Fold (of fold X Straight) mag doen, maar altijd een britje nodig zal hebben om het risico te minimaliseren op kraakbeenafwijkingen. De Selkirk is een ras dat over een aantal jaren wel op eigen poten moet staan, nu mogen ze nog andere rassen inkruisen, maar vanaf 2015 mag dat niet meer. Andersom mag het niet. Kijk maar eens naar de toegelaten raskruisingen bij de brit. Je zal daar nergens zien staan dat je er Selkirk Straight in mag fokken. Ik meende dat dat was ivm het type. Niet ivm de krullen.

Dat is helemaal correct ! Maar ook bij de britten fok kan je wel een uitzondering aanvragen als je daar een reden voor hebt. Dan heet het een experiment. Dit kan zoiezo nog tot 2015, dan houdt het wel op.
Maar ondertussen is tijdelijk de brittenlijn bij de cp wat verbreed en haar oogkleur nam ik er ook graag bij.
Voor klassieke kleuren britten zou ik dit niet aanraden, daar zou je zeker het type wat je wenst niet bereiken. Of je moet echt in de knoei zitten met de bloedlijnen en britten hebben die echt te plat van neus geworden zijn...
Als fokkers is het dus weten wat je doet, al lukt zoiest niet altijd. het is een experiment en het is kijken wat eruit komt. Het kon ook best serieus tegengevallen zijn met de kittens van Kiké. Maar dat was gelukkig niet het geval !

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#107 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:36

xantippe zei:

je mag de fold dus niet vergelijken met de selkirk, ok :) maar klopt het dan dat je met scottish straight niet verder mag fokken? (scottish straight niet aan een brit mag paren, enkel de scottish folds met een brit)

waar kan ik trouwens de toegelaten raskruisingen vinden? vind dit wel interessant!

wat ik uit google en nahs ed begrepen heb is dat er een brit met een selkirk gekruist mag worden, omdat de selkirk nog een "jong" (?) ras is, en dat daar dus GEEN brit uit kan komen. dus is maya... geen brit maar een selkirk straight. ja? nee? :lachen:

zo heb ik het ook begrepen...
Geplaatste afbeelding

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#108 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:36

feroesti zei:

Met een kopie kan je dus stambomen gaan aanvragen voor een poes zonder stamboom. Een kopie van de kater zijn stamboom en een kopie van 'een' moeder zijn voldoende als je een eigen kater hebt. En dat gebeurde in het verleden zeker wel al, zeker ook in het buitenland !! Tegen dat zoiest uit komt zijn er soms al enkele stambomen in oomloop...
Zo heb ik een cattery geweten die ze gesloten hebben voor zo'n fraude van stambomen, maar die was wel al jarenlang bezig...

ik dacht dat je ook nog eens een dekkingsbewijs (of iets in die aard, weet de juiste term niet) nodig had om een stamboom aan te vragen

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#109 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:43

feroesti zei:

Dat is helemaal correct ! Maar ook bij de britten fok kan je wel een uitzondering aanvragen als je daar een reden voor hebt. Dan heet het een experiment. Dit kan zoiezo nog tot 2015, dan houdt het wel op.
Maar ondertussen is tijdelijk de brittenlijn bij de cp wat verbreed en haar oogkleur nam ik er ook graag bij.
Voor klassieke kleuren britten zou ik dit niet aanraden, daar zou je zeker het type wat je wenst niet bereiken. Of je moet echt in de knoei zitten met de bloedlijnen en britten hebben die echt te plat van neus geworden zijn...
Als fokkers is het dus weten wat je doet, al lukt zoiest niet altijd. het is een experiment en het is kijken wat eruit komt. Het kon ook best serieus tegengevallen zijn met de kittens van Kiké. Maar dat was gelukkig niet het geval !

jamaar als wat hanne zegt helemaal klopt dan is maya een selkirk straight en geen brit :catscratchhead

DenizMehtap
DenizMehtap
  • 2.768 berichten

#110 Geplaatst 19 januari 2010 - 18:11

popcorn.gif

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#111 Geplaatst 19 januari 2010 - 18:19

xantippe zei:

ik dacht dat je ook nog eens een dekkingsbewijs (of iets in die aard, weet de juiste term niet) nodig had om een stamboom aan te vragen

Als je eigen katers hebt dus niet...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#112 Geplaatst 19 januari 2010 - 18:20

xantippe zei:

jamaar als wat hanne zegt helemaal klopt dan is maya een selkirk straight en geen brit :catscratchhead

Neen , want ze komt uit een straight en geen rex.
Ze is een britje...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#113 Geplaatst 19 januari 2010 - 18:22

Nog even mezelf verbeteren.
Tot in 2015, dan houdt het mogelijk op. Dan wordt er opnieuw bekeken of er voldoende selkirk rexen zijn om nog kruisingen met brit toe te staan. Het kan dus opnieuw verlengd worden ook...

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#114 Geplaatst 19 januari 2010 - 18:28

feroesti zei:

Neen , want ze komt uit een straight en geen rex.
Ze is een britje...

correcter is XSH een niet erkende korthaar

ze zal eerst als brit gedetermineerd dienen te worden of hoe dat bij jou cluppie niet?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#115 Geplaatst 19 januari 2010 - 18:36

Nahs zei:

je wilt keurig fokken maar je vertrouwt mensen niet lastig leven heb je zo.

ken nog meer stambomen van jou vereniging die niet deugen kwam vandaag nog een tegen uit 2 zilvers een non zilver , jaja knap hoor en toevallig zat dat wel bij jou in de stamboom lijnen ben namelijk aardig op weg om die van de moeder van obi te verkrijgen kost enige inspanning

snap echt niet waar het drama is om deze te posten

al doe je het maar met ouders, groot ouders overgroot ouders en de kleurtjes erbij.
zonder stamboom nrs.

Trouwens wat zou ik of henny of wie dan ook moeten foefelen met een stamboom van jou kat.

Uit twee silvers kan dus wel een non silver geboren worden !!!
Dat werd al eerder duidelijk gemaakt..Eerst eens goed informeren voor je iemand aanvalt !!!
Maar de verduidelijking daarvan vind ik nu even niet meteen terug...het was i.v.m onze Elliot.

Bewerkt door feroesti, 19 januari 2010 - 18:48.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#116 Geplaatst 19 januari 2010 - 18:50

Nahs zei:

correcter is XSH een niet erkende korthaar

ze zal eerst als brit gedetermineerd dienen te worden of hoe dat bij jou cluppie niet?

Ons Kiké is reeds gedetermineerd geweest en is inmiddels kampioen als brits korthaar !!!!! Verder is er nog geen enkel kitten uit de combinaties verder de fok ingegaan !!!! Ook nu bij Oby's nest niet...

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#117 Geplaatst 19 januari 2010 - 18:54

DenizMehtap zei:

:lachen: :lachen: :lachen: :lachen:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#118 Geplaatst 19 januari 2010 - 19:03

Nahs :
Wil je me verder gewoon met rust laten en ophouden met dit kinderachtige gedoe ? Want dit is absoluut geen stof die iets bijdraagd waar iemand iets aan heeft.
Wie houd zich nu bezig zich om met een andere cattery en hun stambomen zo te gaan bemoeien als ze zelf niet eens cp fokken ? Wat is het probleem eigenlijk en wat probeer je hiermee te bereiken ? Als je gewoon wil dat onze cattery een slechte naam krijgt probeer verder, maar dat zal je niet lukken !!!
Zonder iemand te kennen zomaar oordelen en veroordelen en achter alles spoken gaan zoeken...  Ik ben je totaal geen uitleg verschuldigd, ik wil wel aan anderen de uitleg doen op de vriendelijke, normale manier. Dus liever geen beschuldigingen en bemoeienissen meer van u kant op onze cattery. U bent trouwens de enige met die leugenachtige , beschuldigende verwijten naar ons toe !!! Dit hebben we toch nooit eerder meegemaakt !!!!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#119 Geplaatst 19 januari 2010 - 19:05

xantippe zei:

:lachen: :lachen: :lachen: :lachen:

Ik wil ook popcorn !!! Al is het niet voor de gezelligheid...maar van de honger !!!!

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#120 Geplaatst 19 januari 2010 - 19:07

wooow :catnoknow ik ga nooit fokken hahahaha ik snap er de ... van! :LOL: