Spring naar inhoud

- - - - -

Zilver ? (afgesplitst topic)

• Log in om te reageren
373 reacties op dit onderwerp
henny
henny
  • 1.601 berichten

#166 Geplaatst 20 januari 2010 - 09:51

Dat Noah een créme tabby point was is zeeeeeer duidelijk, hij had het zelfs tot groot europees kampioen geschopt, dus konden wij die fout er alvast niet inlaten.

Deze kater laat tabby als fenotype zien maar moet geregistreerd worden als genotype.
Bij alle andere verenigingen gebeurt dat, er zijn namelijk regels dat je mag showen op het uiterlijk maar wel correct genetisch registreren.
Dit is het principe van goed stamboekvoeren!!

Showen en fokken (registreren) zijn 2 heel verschillende zaken.
Het schijnt maar niet over te komen :misselijk:

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#167 Geplaatst 20 januari 2010 - 09:52

En mag ik m'n fok dan niet ophemelen ???
Ik ben er zeeeeeeeer trots op en waarvoor dienen topics als kittentijd dan voor ????????
Je moet maar niet kijken als je er niet tegen kunt.
Het is trouwens niet ikzelf die ze ophemel , maar de anderen en de keurmeesters...kan ik er aan doen of mag ik ze ook al niet meer posten ???

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#168 Geplaatst 20 januari 2010 - 09:53

Of een tortie refereert naar rood of crème dat is toch echt zo basis als iets..

tenzij ze nog nat zijn :ha

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#169 Geplaatst 20 januari 2010 - 09:55

Ja, maar waarom vroeger créme of rood en nu tortie.
Een leek heeft het al moeilijk met kleuren en als ze dan nog eens met moeilijke woorden worden benoemd is het niet zo duidelijk.
Voor veel mensen is tortie zelf een onbekend begrip, créme of rood is voor hen gemakkelijker te herkennen.

Bewerkt door feroesti, 20 januari 2010 - 09:55.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#170 Geplaatst 20 januari 2010 - 09:58

Maar het gaat hier niet over leken. Een beetje fokker moet deze termen toch door en door kennen. Daar moet zelfs niet meer over nagedacht worden. Puur basis.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#171 Geplaatst 20 januari 2010 - 09:58

henny zei:

Deze kater laat tabby als fenotype zien maar moet geregistreerd worden als genotype.
Bij alle andere verenigingen gebeurt dat, er zijn namelijk regels dat je mag showen op het uiterlijk maar wel correct genetisch registreren.
Dit is het principe van goed stamboekvoeren!!

Showen en fokken (registreren) zijn 2 heel verschillende zaken.
Het schijnt maar niet over te komen :misselijk:

Noah was een overduidelijke tabby, dat is in de fok ook duidelijk gebleken.
En dna testen was toen nog niet mogelijk. Als er tabby kittens uitkomen kan je die moeilijk toch weer foutief als non-tabby's op een stamboom gaan zetten ?? Dus dit was toen de beste oplossing om juist te kunnen blijven werken in de toekomst !

henny
henny
  • 1.601 berichten

#172 Geplaatst 20 januari 2010 - 09:59

Ik ben benieuwd wat ik nu weer kan verwachten want naar aanleiding van een andere discussie met Feroesti kreeg ik een dreigmail van ene keurmeester Jean Paul, ondertekend met: keurmeester all round all bread.
Na onderzoek bleek deze van DDB te komen.
http://www.kattensit...eurmeester.html

Henny

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#173 Geplaatst 20 januari 2010 - 10:02

feroesti zei:

Ja, maar waarom vroeger créme of rood en nu tortie.
Een leek heeft het al moeilijk met kleuren en als ze dan nog eens met moeilijke woorden worden benoemd is het niet zo duidelijk.
Voor veel mensen is tortie zelf een onbekend begrip, créme of rood is voor hen gemakkelijker te herkennen.

tortie is al sinds het begin dat er gefokt werd

dat sommige verenigingen de kleuren afzonderlijk benoemen ligt aan die verenigingen mogelijk omdat de stamboom maker dat makkelijker vind

blacktortie= black/ red/ beide zijn onverdund
bluetortie= blauw / creme/ beide zijn verdunde kleuren

geld dus ook voor

choc en lilac

cinnamon en fawn

het is zo simpel en sinds het begin van de raskattenfok werd het tortie genoemd

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#174 Geplaatst 20 januari 2010 - 10:02

Smitten Kitten zei:

Maar het gaat hier niet over leken. Een beetje fokker moet deze termen toch door en door kennen. Daar moet zelfs niet meer over nagedacht worden. Puur basis.

Tuurlijk, maar dan moet je niet als fokker mijn stambomen onjuist gaan gaan bestempelen, terwijl ze toen wel correct waren !!! Pas later is de term tortie gekomen, dat zullen we dan ook niet laten aanpassen, want het is correct !!
Dit gaat trouwens niet meer over zilver af wat dan ook , maar om het vinden van argumenten om mijn cattery persoonlijk aan te vallen en spoken zoeken !!!
het is zielig en zeer belachelijk !!
Onnozel eigenlijk dat ik me blijft verdedigen, want dat is voor niets nodig.
We weten dat we correct handelen en er alles aan doen om zo juist mogelijk te fokken. En we zijn maar wat trots op onze kittens en blijkbaar hun baajes ook !!!

henny
henny
  • 1.601 berichten

#175 Geplaatst 20 januari 2010 - 10:03

feroesti zei:

Noah was een overduidelijke tabby, dat is in de fok ook duidelijk gebleken.
En dna testen was toen nog niet mogelijk. Als er tabby kittens uitkomen kan je die moeilijk toch weer foutief als non-tabby's op een stamboom gaan zetten ?? Dus dit was toen de beste oplossing om juist te kunnen blijven werken in de toekomst !

Creme en rood laat altijd een tabby tekening zijn maar genetisch zijn deze geen tabby als ze uit 2 niet tabby ouders komen, in dit geval een tortie? x een sealpoint.
Dat hoort een fokker te weten en ook de vereniging die registreert.
'Noah off S'Huythous' is genetisch een non agouti maar ziet er wel zo uit.

Henny

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#176 Geplaatst 20 januari 2010 - 10:04

henny zei:

Ik ben benieuwd wat ik nu weer kan verwachten want naar aanleiding van een andere discussie met Feroesti kreeg ik een dreigmail van ene keurmeester Jean Paul, ondertekend met: keurmeester all round all bread.
Na onderzoek bleek deze van DDB te komen.
http://www.kattensit...eurmeester.html

oja spannend henny misschien doet ie dat weer hihihihihihi waarom jij wel en ikke niet potverdrie ;)

maar ja als keurmeester van broden neem je die vent niet serieus :goofy:

iemand koppie koffie en koekje?
voor bij dit ochtendkransje

Bewerkt door Nahs, 20 januari 2010 - 10:05.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#177 Geplaatst 20 januari 2010 - 10:05

Tuurlijk, maar dan moet je niet als fokker mijn stambomen onjuist gaan gaan bestempelen, terwijl ze toen wel correct waren !!! Pas later is de term tortie gekomen, dat zullen we dan ook niet laten aanpassen, want het is correct !!

Tortie is de eerste benaming voor de poes met 2 kleuren toen men eind 19 eeuw toen men met showen en registreren begon.
De andere benamingen zijn later gekomen.
Henny

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#178 Geplaatst 20 januari 2010 - 10:08

feroesti zei:

Dit gaat trouwens niet meer over zilver af wat dan ook , maar om het vinden van argumenten om mijn cattery persoonlijk aan te vallen en spoken zoeken !!!
het is zielig en zeer belachelijk !!
Onnozel eigenlijk dat ik me blijft verdedigen, want dat is voor niets nodig.
We weten dat we correct handelen en er alles aan doen om zo juist mogelijk te fokken. En we zijn maar wat trots op onze kittens en blijkbaar hun baajes ook !!!
  Het gaat niet om het feit dat er lilac-crème staat ipv tortie... Het gaat erom dat er torties blijken te komen uit twee seals. En dat er bij andere torties niet eens staat wat voor torties het zijn.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#179 Geplaatst 20 januari 2010 - 10:11

Overigens zit er hier niemand te roepen dat hij zonder fouten is en dat hij "de beste fokker is". Als ik niet verkeerd ben, was jij degene die naar aanleiding van replies van nota bene Henny en Karwendel zei dat iedereen die hier reageerde totaal niet wist waar het in de huidige CP-fok om draait.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#180 Geplaatst 20 januari 2010 - 10:14

Smitten Kitten zei:

Overigens zit er hier niemand te roepen dat hij zonder fouten is en dat hij "de beste fokker is". Als ik niet verkeerd ben, was jij degene die naar aanleiding van replies van nota bene Henny en Karwendel zei dat iedereen die hier reageerde totaal niet wist waar het in de huidige CP-fok om draait.

:LOL: :LOL: :LOL: jeetje die had ik gemist :thumb:

een nul voor hanne