Spring naar inhoud

- - - - -

Zilver ? (afgesplitst topic)

• Log in om te reageren
373 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#196 Geplaatst 20 januari 2010 - 10:59

Oh Ik geloof dat ik weet over welke kat het gaat! Mijn kwartje valt traag vandaag :ha

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#197 Geplaatst 20 januari 2010 - 11:00

Nahs zei:

tjsa foutjes kunnen gebeuren en zeker wanneer je net begint.
maar van iemand die 7 jaar showt en fokt mag je enige kennis verwachten. En ik vrees dat ik hem nog niet gevonden heb bij onze waarde collega. Ze schreeuwt alleen maar dat wij zwartmakers zijn terwijl we haar het licht willen laten zien.
:catkiss :catkiss :catkiss :catkiss :catkiss :catkiss

ja maar het foutje van mij is gelukkig niet zo giga groot. je leert er van en ik geef hem toe. als iemand een foutje maakt of je nou langer fokt of niet mag je het best toegeven. je bent een mens en mensen maken fouten. of feroesti een foutje heeft gemaakt weet ik niet daarom volg ik deze topic ook hier leer ik ook van. heel interessant de genetica om zo te lezen... maar wat een torti is weet ik wel :x dus die basis ken ik wel :p ;)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#198 Geplaatst 20 januari 2010 - 11:00

Nahs zei:

jou club kan die katten wel goed in hun database zetten.
daarvoor heb je de fokster niet nodig
en noah is een non tabby maar fenotypisch geshowd, dat is correct maar zijn genotype is dus incorrect, je stamboom is op fenotype nu gebaseerd.

kortom dit zijn fouten net als die andere die jij door goed te beredeneren al dan niet met hulp naar je vereniging kan communiceren idem met het zilver.

een goede stamboom is de verantwoordelijkeheid van fokker en stamboomvoerende vereniging.

das toch geen moeilijke zaak?

Een stamboom is altijd eigendom van de club die hem uitschreef en een andere club mag die niet wijzigen ! Of is dat in Nederland dan wel zo ??
Toen we destijds onze stamboom van Kassandra lieten aanpassen moest dat ook door de club gebeuren die hem uitschreef en met de toelating van de fokker en met duidelijke showbewijzen, anders kon het niet.
Dat kreeg ik toch te horen van obnze club en die van Limbra Cat (Nederland) of is dat bij beiden dat foutief ????

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#199 Geplaatst 20 januari 2010 - 11:03

Nahs zei:

is dus al gebeurd he die stamboom is geweigerd en retour naar de vereniging gestuurd met de correctie adviezen!!!
ook deze point was duidelijk zilver!
met feroesti afstammelingen erin :twisted:

koper was niet blij kan ik je brommen koopt iets in goed vertrouwen dacht een point zonder zilver te hebben en bingo eerste kiekje en joh weet je dat die kat zilver is, neee dat kan niet blabla op show ik heb het frummel zelf gezien zeer duidelijk een silver, keurmeester zag dit ook.
Dus nog veel meer fouten in de stamboom.

of te wel stoppen met dei stamboom.
met valse stambomen wil je niet werken, ik  althans niet

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#200 Geplaatst 20 januari 2010 - 11:04

jubikelcats zei:

Je weet ook echt verrot veel van genetica.
Choc is onverdund, rood is ook onverdund, tja dat hoort bij elkaar.
Ik heb nog nooit een choc/cream gezien.
want verdund met onverdund in 1 jasje, dat klopt niet.
En jij fokt?
Je weet geen bal van genetica

Daar gaat het toch niet om ?
Het gaat erom dat dat voor mensen duidelijker is als je rood of créme gebruikt en dat de term tortie voor velen niet begrijpbaar is (leken). Bij onze britten werd die term tot voor kort ook niet gebruikt, maar sprak men van créme of rood. Als mensen uitleg willen dan moet je eens uitleggen wat tortie, tabby en silver is ?? tegen dat ze dat begrijpen ben je een paar dagen verder...Créme en rood snappen ze dan weer wel en herkennen ze ook meteen in een kat.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#201 Geplaatst 20 januari 2010 - 11:08

leken intresseert het zo ook helemaal niet.
Zolang ze over cream roze melden, zal het ze ook daadwerkelijk een worst zijn dat het choc rood is, of bruin/ lichtbruin.
en leken weten echt wel wat een tortie is.
alleen de vraag weet jij het?

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#202 Geplaatst 20 januari 2010 - 11:10

jubikelcats zei:

Zolang ze over cream roze melden, zal het ze ook daadwerkelijk een worst zijn dat het choc rood is, of bruin/ lichtbruin.

Ik weet nu ook niet zo heel veel van fokken af, ik ben nog volop aan het leren voor ik er hopelijk volgend jaar aan kan beginnen, maar dat zijn basistermen, die je gewoon op google kan vinden hoor, daarvoor mag je best nog een leek zijn.
En kittenkopers zijn ook geen idioten hè, ze snappen best wel veel.
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#203 Geplaatst 20 januari 2010 - 11:11

Met foute stambomen wil je inderdaad niet werken. Maar als het om een showkwlaiteit kat gaat is het wel zonde om daar niet verder mee te werken. Dan leek het me de beste optie om de fout bij hem alvast aan te passen zodat in de toekomst de kittens wel correct konden worden geregistreerd. Dit in samenwerking met de club en keurmeesters die hem determineerden. Het is niet zomaar gebeurt...
De fouten konden bij de ouders niet verbeterd worden omdat de fokster dus is overleden en de club die katten niet kon determineren omdat ze nergens meer te vinden waren en je dus ook onmogelijk kon weten waar de fout zat. Je kan een kat niet op een stamboom zomaar van kleur laten veranderen, dat is nog foutere boel !
De fout zal dus nooit meer hersteld kunnen worden, spijtig.
Maar zijn de nakomelingen er dan minder raszuiver of correct en moeten zij daarvoor uit de fok ?? Dat zou wel erg spijtig zijn ...

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#204 Geplaatst 20 januari 2010 - 11:12

Zo moeilijk is dat nu toch ook niet, ik heb ook de uitleg gevraagd als kittenkoper indertijd, heb er alleszins geen dagen over gedaan om het te begrijpen :trance: :evil:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#205 Geplaatst 20 januari 2010 - 11:12

jubikelcats zei:

Amaai leken weten het ??? Waarom moet ik dan urenlang soms de kleuren gaan tonen bij de mensen eer ze het begrijpen ??
Natuurlijk weet ik wat tortie is, anders zou ik er geen fokken...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#206 Geplaatst 20 januari 2010 - 11:13

jubikelcats zei:

Dus nog veel meer fouten in de stamboom.

of te wel stoppen met dei stamboom.
met valse stambomen wil je niet werken, ik althans niet

Ik ook niet. Maar sommige fokkers praten het dan goed door te zeggen "We verkopen ze aan liefhebbers". Alsof die geen recht hebben op een juiste stamboom 8) Hoe je het ook draait of keert, voor iemand die een raskat koopt is de stamboom wel belangrijk. Ze betalen genoeg, dat de stamboom dan op zijn minst niet samengeplakt is van de fouten is dan toch een minimum vereiste.

Anders kan je net zo goed een paar ouders en voorouders op een post-it schrijven en meegeven als "stamboom" 8) Is even veel waard.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#207 Geplaatst 20 januari 2010 - 11:13

Mika zei:

Zo moeilijk is dat nu toch ook niet, ik heb ook de uitleg gevraagd als kittenkoper indertijd, heb er alleszins geen dagen over gedaan om het te begrijpen :trance: :evil:

Wel, als het over een point gaat is dat niet zo simpel...En point uitleggen, en de kleur, en de tabby en als er dan nog eens zilver bijkomt snappen ze er al helemaal niet meer van. Chocolat tortie uitleggen is natuurlijk gemakkelijker, maar een chocolat tortie point is al heel wat anders voor velen...Zeker bij een kitten waarvan er heel weinig tortie in de points zit...

Bewerkt door feroesti, 20 januari 2010 - 11:15.

Guest_irisje_*
Guest_irisje_*

#208 Geplaatst 20 januari 2010 - 11:14

eigenlijk kunnen jullie de discussie staken als je wilt.... :twisted:
Feroesti blijft bij het hare, ze verkoopt blijkbaar katjes met foute stambomen....niet goed...maar...het is nu duidelijk geweten....
Wel jammer voor de koper die het niet weet en de volle pot betaalt...
Maar ja, ik lees dat er zo veel rondlopen....

Ben ik blij dat ik afgestap ben van het idee om een raskatje te kopen...( voorlopig althans) zal me eerst nog maar eens goed verdiepen eer ik me aan eentje waag...
ben zo blij met mn HTK-tjes.... :x :x

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#209 Geplaatst 20 januari 2010 - 11:15

Jess zei:

Ik weet nu ook niet zo heel veel van fokken af, ik ben nog volop aan het leren voor ik er hopelijk volgend jaar aan kan beginnen, maar dat zijn basistermen, die je gewoon op google kan vinden hoor, daarvoor mag je best nog een leek zijn.
En kittenkopers zijn ook geen idioten hè, ze snappen best wel veel.

Daar wil ik nu toch ook ff op inpikken. Ik ben me ondertussen dan wel al een paar jaar aan het inlezen over fokken en genetica. Misschien dat ik er ooit aan begin, misschien ook niet, maar het interesseert me gewoon heel erg.
Maar ook ik ben ooit als volledige leek het kattenwereldje ingerold, zeg maar, en toen was voor mij een crème of rode kat inderdaad allebei "ros". En toch leer je over zulke dingen héél snel wat bij hoor. Dat zijn inderdaad zoals Jess zegt, basistermen als het over het fokken van raskatten gaat. En als kittenkoper pik je die echt héél snel op.
Kittenkopers zijn geen kleine kinderen en er hoeft niet betuttelend over te worden gedaan, als puntje bij paaltje komt zullen de gene die echt verliefd zijn geworden op een bepaald ras, ook automatisch zelf dingen willen bijleren hierover. Zelfs al blijft het bij de basis. Maar ze zullen wel het onderscheid kunnen maken tussen rood, crème, en weten wat tortie is en zilver en een tabbypatroon. ;)
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#210 Geplaatst 20 januari 2010 - 11:16

Allez zeg, omdat het "showkwaliteit" is, is het allemaal wel ok??? Ik heb hier ook een poesje zitten dat "showkwaliteit" was, maar die een grote kans heeft op hcm. Toch ook zonde van haar mooie looks dan he... misschien toch ook maar mee fokken dan 8)

En om Mika en Jess bij te treden, kittenkopers zijn dan misschien soms leken, randdebielen zijn het dan weer niet. De kittenkopers die ik over de vloer heb gehad, of die mij mailden etc wisten toch behoorlijk veel, dmv internet is de koper tegenwoordig behoorlijk geinformeerd. Of kan die dat met enige goede wil althans.