Spring naar inhoud

- - - - -

Zilver ? (afgesplitst topic)

• Log in om te reageren
373 reacties op dit onderwerp
Guest_sarahtje_*
Guest_sarahtje_*

#241 Geplaatst 20 januari 2010 - 13:36

Tuurlijk dat iedereen fouten maakt, is normaal. Om te leren stappen moet je enkele keren vallen :)
maar nu krijg ik schrik dat ik eventueel geen goede fokster zal zijn of dat er ook iets met de stamboom van Nala is ...

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#242 Geplaatst 20 januari 2010 - 13:38

sarahtje zei:

Tuurlijk dat iedereen fouten maakt, is normaal. Om te leren stappen moet je enkele keren vallen :)
maar nu krijg ik schrik dat ik eventueel geen goede fokster zal zijn of dat er ook iets met de stamboom van Nala is ...

Als je schrik hebt ivm de stamboom van Nala, spreek dan eens wat fokkers met meer ervaring aan en leg de stamboom aan hen voor. Zij zullen je daar vast wel advies over kunnen geven.
De schrik dat je geen goede fokster zult zijn is denk ik wel normaal... Het is nu eenmaal iets waar veel risico's aan vasthangen. Maar als je alles naleeft qua testen en je goed laat begeleiden (een mentor bij de eerste nestje(s) is zeker geen overbodige luxe - bvb door de cattery waar je fokpoesje vandaan komt), dan sta je toch alweer wat sterker.
Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#243 Geplaatst 20 januari 2010 - 13:39

sarahtje zei:

die stamboom kan je laten checken of het genetisch klopt zo nee kan je dit via je fokker laten corrigeren of anders via je vereniging aangeven dat er incorrecties op staan
je zou hem naar henny kunnen sturen (kopie dan ze pleegt er geen fraude mee ;)    )

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#244 Geplaatst 20 januari 2010 - 13:43

Je kan op bijna elke stamboom wel iets aanmerken of foute combi's vinden als je er genoeg naar zoekt. Laat je niet ontmoedigen en omring je met mensen met kennis en informeer goed voor je begint.
De meeste fokkers reageren wel geheel anders op bepaalde zaken en gaan niet beginnen verwijten en kleineren. Heel veel fokkers zijn waardige collegas en helpen mekaar zonder vooroodelen of verwijten.

Wij fokken 7/8 jaar en ik vind mezelf  bijlange niet een ervaren fokker. het is een hobby waarin je nooit volleerd bent, want alles evolueert zo snel. Dna testen, showpotentieel, nieuwe kleuren,...
Wij krijgen ook hulp van collegvrienden en cattery's met hetzelfde doel.

Veel succes !!

Guest_sarahtje_*
Guest_sarahtje_*

#245 Geplaatst 20 januari 2010 - 13:44

Het probleem is dat ik me niet kan laten bijstaan door de fokster van ons Nala. Zij komt uit Nederland en sorry - no offence- maar is niet zo communicatief.. Vandaar dat ik begin te twijfelen als je weet dat haar vader enkel getest was op HCM, Felv en Fiv en haar moeder enkel op Felv en Fiv.

Ja daarin heb ik misschien een hele hele grote fout (bijna onvergeefbaar aan mezelf) gemaakt door me niet eerder te laten informeren of bij te leren voordat we haar kochten of om testen op te vragen ik weet het en ik schaam er me echt echt hard voor :oops: .
.. Maar de fokster gaf die info ook niet echt, ok ik had het moeten vragen. Ik weet het maar soms doe je dingen en besef je later pas wat je hebt gedaan.  Gelukkig scoorde Nala op alle testen die nodig zijn negatief :LOL: .
Toch denk ik inderdaad dat ik eens enkele fokker ga contacteren, bedankt voor de tip.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#246 Geplaatst 20 januari 2010 - 13:50

Als de ouders van Nala niet volledig getest waren, dan zou ik persoonlijk niet met haar fokken, maar haar laten steriliseren en op zoek gaan naar een fokpoesje dat wel uit geteste lijnen komt. Ik vind persoonlijk de testen erg belangrijk en zal ook zelf nooit cattery's aan anderen aanbevelen waar er niet (of niet volledig) wordt getest.

Maar vind het wel positief dat je dit zelf ook inziet. Dit is ook al een fout die je in de toekomst niet meer zult maken. ;)
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#247 Geplaatst 20 januari 2010 - 13:51

sarahtje zei:

Het probleem is dat ik me niet kan laten bijstaan door de fokster van ons Nala. Zij komt uit Nederland en sorry - no offence- maar is niet zo communicatief.. Vandaar dat ik begin te twijfelen als je weet dat haar vader enkel getest was op HCM, Felv en Fiv en haar moeder enkel op Felv en Fiv.

Ja daarin heb ik misschien een hele hele grote fout (bijna onvergeefbaar aan mezelf) gemaakt door me niet eerder te laten informeren of bij te leren voordat we haar kochten of om testen op te vragen ik weet het en ik schaam er me echt echt hard voor :oops: ... Maar de fokster gaf die info ook niet echt, ok ik had het moeten vragen. Ik weet het maar soms doe je dingen en besef je later pas wat je hebt gedaan. Gelukkig scoorde Nala op alle testen die nodig zijn negatief :LOL: .
Toch denk ik inderdaad dat ik eens enkele fokker ga contacteren, bedankt voor de tip.

Zo'n fokkers zijn er nog. Die ontkennen dat de testen voor hcm niet nodig zijn enz. Wie was dat ook al weer??? 8)

Sarah, informeer je bij veel verschillende fokkers en reken maar dat er vele bereid zullen zijn je te helpen en te adviseren.

Je gaat fokkers tegen komen die praatjes verkopen, maar die weet je er op den duur wel uit te vissen, en hopelijk kan je met de hulp van ervaren fokkers die weten waarmee ze bezig zijn iets moois en solide opbouwen waar je tenminste écht trots op kan zijn 8)

Je weet tenminste al dat testen op hcm waardevol is en niet alleen voor de kater, en dat is meer dan wat je van sommige fokkers kan zeggen die al langer bezig zijn, dus je hebt wel al door dat gezondheid belangrijk is en dat je daar al niet op mag besparen.

PS overigens zou mijn advies ook zijn: castratie. Je wilt toch niet fokken met een kat waar je zelf je twijfels bij hebt? En als je dan nog steeds wilt fokken, ga dan op zoek naar een katje waarmee je wat moois mee kan opbouwen, waar je je goed bij voelt wat stamboom en gezondheid betreft, waar je vertrouwen in hebt. Het is niet omdat ze er "is" dat je er maar mee moet fokken. Dat mag niet de voornaamste reden zijn. Dat neigt me te veel naar broodfokkers, fokken met alles waarmee je kan fokken, zonder te kijken of je er wel mee zou moeten fokken, of het wel wat bijdraagt... (misschien wel goed te keuren door ene keurmeester all round all Bread haha)

Bewerkt door Smitten Kitten, 20 januari 2010 - 13:57.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#248 Geplaatst 20 januari 2010 - 13:53

feroesti zei:

Je kan op bijna elke stamboom wel iets aanmerken of foute combi's vinden als je er genoeg naar zoekt.

tikfouten in namen daar gelaten maar genetisch mag verwacht worden van een kattenverenging en fokker, ( helaas merk ik vaak zat dat fokkers er geen sjoege van hebben) dat die bomen kloppen

oordelen over foute combinaties tsja wat versta je daaronder?
ongeoorloofde raskruisingen die oogluikend worden toegestaan of katten die men met elkaar verpaard die twijfelachtig zijn?

leg eens uit

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#249 Geplaatst 20 januari 2010 - 13:57

Zoveel mogelijk overal heen gaan (niet op dezefde dag natuurlijk vanwege mogelijk besmettingsgevaar) en gaan kijken over wat anderen ervan denken en hoe ze handelen. Het zal niet altijd klikken, iedereen werkt verschillend, er bestaat trouwens geen echt handboek over hoe je het beste fokt, dat is iets wat je leert en ervaart !!! En de beste willen zijn is een illiusie. Het kan altijd toch nog beter...
Ook enkele shows aflopen en echt info gaan vragen.
Zoek ook bij welke club u het beste terecht kunt en waar u met vragen allerhande geholpen wordt. Het moet klikken tussen u en de club van u keuze.

Heel veel succes !!

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#250 Geplaatst 20 januari 2010 - 14:28

Smitten Kitten zei:

Zo'n fokkers zijn er nog. Die ontkennen dat de testen voor hcm niet nodig zijn enz. Wie was dat ook al weer??? 8)

dat hebben wij dus ook ooit voorgehad he, we vroegen dan of mama en papa getest waren op hcm en pkd, waarop die fokster antwoordde:

al onze poezen en katers zijn getest op fiv en felv
sorry maar hcm en pkd zijn moment opnames
en ik vind niet dat ik mij dieren deze stress extra moet aandoen
Stambomen worden meestal doorgemaild met de mogelijkheid dat er verder met gekweekt wordt
ben nu op het werk dus is dit zeker niet mogelijk
De papa van de kittens is onze *** en hij is een grote internationale kampioen
Bij ons heb je ook een zeer goede garantie
het eerste jaar zowiezo met uitzondering van verwaarlozing
en dan tot hun 3 jaar op erfelijkheids ziekte
wij zijn nu al meer dan 5 jaar bezit hebben nog nooit een kitten hoeven te vervangen

dit is btw weer zo een voorbeeld van een fokker die geen stamboom wil laten zien

Bewerkt door xantippe, 20 januari 2010 - 14:30.

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#251 Geplaatst 20 januari 2010 - 14:31

Nahs zei:

tikfouten in namen daar gelaten maar genetisch mag verwacht worden van een kattenverenging en fokker, ( helaas merk ik vaak zat dat fokkers er geen sjoege van hebben) dat die bomen kloppen

oordelen over foute combinaties tsja wat versta je daaronder?
ongeoorloofde raskruisingen die oogluikend worden toegestaan of katten die men met elkaar verpaard die twijfelachtig zijn?

leg eens uit

hoe weet je eigenlijk of je een goeie stamboom hebt? ik ga niet fokken met mijn beestjes maar vroeg het me af.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#252 Geplaatst 20 januari 2010 - 14:39

xantippe zei:

dat hebben wij dus ook ooit voorgehad he, we vroegen dan of mama en papa getest waren op hcm en pkd, waarop die fokster antwoordde:

al onze poezen en katers zijn getest op fiv en felv
sorry maar hcm en pkd zijn moment opnames
en ik vind niet dat ik mij dieren deze stress extra moet aandoen
Stambomen worden meestal doorgemaild met de mogelijkheid dat er verder met gekweekt wordt
ben nu op het werk dus is dit zeker niet mogelijk
De papa van de kittens is onze *** en hij is een grote internationale kampioen
Bij ons heb je ook een zeer goede garantie
het eerste jaar zowiezo met uitzondering van verwaarlozing
en dan tot hun 3 jaar op erfelijkheids ziekte
wij zijn nu al meer dan 5 jaar bezit hebben nog nooit een kitten hoeven te vervangen

dit is btw weer zo een voorbeeld van een fokker die geen stamboom wil laten zien
Je mag me altijd laten weten om wie het gaat 8)
Ben benieuwd...

Overigens is die stress tijdens de hcm-test heel relatief. Pkd kan via dna, gewoon beetje extra bloed trekken als je toch de fiv en felv moet laten doen en op laten sturen naar het labo, of nog gemakkelijker, thuis via swab. Ik heb katten die meer stress hebben van het bloed trekken voor fiv/felv dan voor de echo voor hcm/pkd ;)

Wat ik ook frappant vind is dat sommige fokkers kater wel testen, maar poes niet. Heeft kater dan niet evenveel "stress" als poes tijdens de testen???

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#253 Geplaatst 20 januari 2010 - 14:40

xantippe zei:

hoe weet je eigenlijk of je een goeie stamboom hebt? ik ga niet fokken met mijn beestjes maar vroeg het me af.

Normaalgezien heb je op voorhand de stamboom van de ouders gekregen en kan je die voorleggen aan mensen die er wat over weten.
Als leek is het inderdaad heel moeilijk om de fouten in een stamboom te vinden. En voor niet-leken blijkbaar ook, zo blijkt uit deze hele discussie.

Bewerkt door Smitten Kitten, 20 januari 2010 - 14:41.

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#254 Geplaatst 20 januari 2010 - 14:43

dat heb ik dus nog nooit meegemaakt he, pardon, nog maar 1 keer. van veel kittens heb ik zelfs géén stamboom gezien van de ouders, in beste geval mochten we hem ter plekke inkijken. maar als leek weet je dan natuurlijk niet of je nu een goeie vasthebt of niet :(

twee keer: van een andere cattery stond de stamboom van de moederpoes online

Bewerkt door xantippe, 20 januari 2010 - 14:44.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#255 Geplaatst 20 januari 2010 - 14:47

xantippe zei:

dat heb ik dus nog nooit meegemaakt he, pardon, nog maar 1 keer. van veel kittens heb ik zelfs géén stamboom gezien van de ouders, in beste geval mochten we hem ter plekke inkijken. maar als leek weet je dan natuurlijk niet of je nu een goeie vasthebt of niet :(

twee keer: van een andere cattery stond de stamboom van de moederpoes online
Het is gewoon ook moeilijk allemaal hoor. Ook voor fokkers die al langer bezig zijn is het niet altijd even gemakkelijk om de goede lijnen er uit te halen en vaak is het gewoon ook niet zo zwart-wit. Maar je zou toch de stamboom moeten krijgen om als je dat wilt voor te leggen aan fokkers enz. Want wat weet een leek nu van de lijnen...Je moet toch kunnen inschatten, dmv stamboom (waar je andere fokkers hun mening over kan vragen) en dmv recente gezondheidstesten wat je nu eigenlijk in huis haalt???