Spring naar inhoud

- - - - -

Zilver ? (afgesplitst topic)

• Log in om te reageren
373 reacties op dit onderwerp
Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#286 Geplaatst 20 januari 2010 - 22:48

*Nash, heb je die van mij ook nodig? Zal die dan ook sturen. ;)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#287 Geplaatst 20 januari 2010 - 22:51

Jublicats !

Daar gaan we weer...
Wij hebben geen valse stambomen !!

Er zijn wel meer stambomen die een foutje bevatten en die kan je proberen recht te zetten. En dat deden we altijd !

De stamboom van Maya en haar nestgenootjes is ook helemaal correct en volgens de regels, het is een toegestane verparing !!!

De fout in Kassandra's stamboom dateert van een tijd terug en heb ik zelf opgemerkt door te showen en rechtgezet ! Daar zitten inmiddels geen fouten meer in naar mijn weten...De fout ging over een chocolat tabby point die later een chocolat silver tabby point bleek te zijn , iets wat wel meer voorkomt !!!
Haar ouders zijn wel correct want haar papa was een choc silver tabby point en mama een seal point. De kleurfout werd door de fokker gemaakt, die ik niets verwijt, want zo'n fouten gebeuren wel eens vaker.
Ook bij Kassandra's kittens is de fout dus hersteld inmiddels ! Haar en hun stamboom is dan nu ook helemaal correct !

De fout in Oby's stamboom is nog lang niet zeker een fout tot het tegendeel zeker is !! We weten niet waar het silver echt vandaan kan komen en zoeken dit uit... Nu is die stamboom geheel correct !!!
Als er gefoefel was gebeurde dat in de cattery die haar gefokt heeft, door een foute dekkater op de stamboom te noteren. Maar dat is lang niet zeker en tot we daar zekerheid over hebben is die stamboom toch correct. Zowel zij en dochter Kiké zijn kampioen als non-silver. Hoe (buiten dit forum om dan) kon ik weten dat ze mogelijk wel silver konden zijn ???
Ik heb zoals geweten zeer weinig ervaring met silver en moet daarom ook altijd om raad vragen !!! En dat heb ik altijd gedaan !!!!
We hebben noch Kassandra, noch Oby, noch Elliot als silver aangekocht !!
Dus pas laten hoorden we dat ze eventueel silvers konden zijn...

De kleurfout in Noah's stamboom is blijkbaar gemaakt door een andere club en de fokster van Noah en is niet te controleren waar die fout zat omdat beide katten onvindbaar zijn of overleden. Noah zelf is trouwens helaas ook al overleden.
Noah was een prachtkater en toen destijds waren er niet zoveel colorpoint katers te vinden. We kregen dus toestemming om hem te laten determineren en wel als raszuivere brit mee verder te werken. De foutjes blijven staan, want dat is eerlijker dan ze verwijderen !! Maar vals is die stamboom dus niet , er zit enkel een kleur fout in die niet op te sporen valt en die zit bij de grootouders.
Ik kan die laten verwijderen, laten staan lijkt me dan eerlijker in dit geval omdat we niet weten of de fout aan de kater of poes zijn/haar kant zit. Die fout zit dus enkel ook in 1 beginnende lijn aan de kant van grootmoeder , die trouwens een niet geregistreerde kat was.
Waarom zou ik in een tijd van weinig beschikbare bloedlijnen bij de colorpoints, die kater niet gebruikt mogen hebben omwille van een kleurfout verderop ? Hij was raszuiver, gedermineerd als volwaardige showkwaliteit brit en heeft het geschopt tot groot europees kampioen !! Dat zou zonde geweest zijn !!!
Hij is trouwens ook nooit opengesteld geweest voor buitendekkingen, maar enkel af en toe voor onze eigen poezen om zelf iets aan te houden wat net zo mooi was !!

Ik kies dus voor correcte stambomen en zoeken tegelijk naar showkwaliteit !!!! Het is onze bedoeling om ook showkwaliteit kittens voort te brengen. Soms duurt dat enkele generaties voor je bereikt wat je wil. En dat kan je soms eens een aanverwant ras inbrengen en als je ziet dat het werkt in de nafok waarom niet ??? Het kan ook tegenvallen, maar dat kan ook serieus met een gewone brit/brit combinatie ! En als het tegenvalt dan stop je verder, want dan heeft het geen zin ! Een aanverwant ras inbrengen is toch raszuiver werken, beter dat dan lijnteelt om lijnen te verbreden ! Zo worden britten en britannica's ook aan mekaar verpaard om lijnen te verbreden, dit zijn ook geen foute kruisingen.

Verder heb ik hier absoluut geen zin meer in. Wij handelden correct en hebben dat altijd zo willen doen !
Hoe anderen aan hun doel willen werken of als ze zin in showen hebben of niet is hun zaak, maar veroordeel dan toch niemand of beschuldig niemand voor fraude of valse stambomen zonder enige achtergrond info !

Bewerkt door feroesti, 20 januari 2010 - 22:58.

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#288 Geplaatst 20 januari 2010 - 23:40

Geen valse ,maar foute stambomen,wat is het verschil ferousti??
Je probeert door ellenlange verhalen,je gelijk te krijgen............ :evil:

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#289 Geplaatst 20 januari 2010 - 23:53

he nash ik wist niet dat je stambomen wilde hebben. waarom vraag je het me niet gewoon. ik heb er hier 2 voor je als je interesse hebttenzij je er 1 al van mijn site geplukt hebt :)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#290 Geplaatst 21 januari 2010 - 07:58

Karwendel zei:

Geen valse ,maar foute stambomen,wat is het verschil ferousti??
Je probeert door ellenlange verhalen,je gelijk te krijgen............ :evil:

Als ik beschuldigd wordt van wat dan ook, mag ik toch uitleggen hoe het zit ?
Het verschil tussen valse en foute stambomen is er zeer zeker.  !!

Een foute stamboom bevat een foutje, maar doet verder niets af aan de echtheid en zuiverheid van het ras.

Een valse stamboom werd moedwillig opgemaakt en bevat onjuiste gegevens , er werd bewust gefoefeld met kleuren en zelfs met katten namen en/of nummers. Dit is echte fraude en dus strafbaar !!!

Er staan heel veel foutjes in stambomen, vooral omdat vb. bij de cp's de kleur op 12 weken door een beginnend fokker zeer moeilijk te herkennen is. Je kan die fouten herstellen aan de hand van keurbewijzen.
Maar dat kan niet altijd... Als de fokker er niet meer is (sterfte, niet meer fokken,...) is het zeer moeilijk om de stamboom correct te laten maken. De fokker moet daar toestemming voor geven en de club (niet dezelfde dus van u eigen cattery, maar die van de fokker van de kat) is niet altijd bereid om een stamboom te wijzigen of op te sporen waar de fout zit zonder de fokker erbij te betrekken.

Ik vind het dan eerlijker de fout te laten staan, zodat iedereen weet dat die fokker in de fout ging, dan zomaar nummers en namen weg te laten halen, want dan zou de stamboom helemaal correct zijn, maar eerlijk is dat niet ! En geen enkele club zal ook zo maar iets gaan doen ! Je kan ook in het geval van tabby bij de voorouders tabby gaan toevoegen, maar dat is vervalsing, want je weet niet welke voorouders ook echt tabby waren. Dan klopt de stamboom wel volledig, maar heb je wel gefraudeerd !!! Is dat dan de oplossing ???

Als er generaties geen tabby in een stamboom voorkomen en nu plots met de dna test je duidelijk kan staven dan een kat toch tabby is, dan lijkt het me wel eerlijk om alvast die kat als tabby te registeren. Dan zit er een fout in de stamboom (geen tabby bij de ouders), maar liever dat, dan gewoon verder fokken en non-tabby te registreren om de stamboom juist te houden ...Want ook dat is vervalsen, bewust foute gegevens kleuren op een stamboom zetten...

Fouten maken is menselijk (zowel voor een fokker als voor een club)en een foutje hoeft niet een hele lijn kapot te maken. Het blijft er in, maar hoe verder het zit, hoe minder kwaad het kan. Als er verder correct gefokt wordt en alles verder juist geregistreerd wordt dan is er voor de nakomelingen geen probleem.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#291 Geplaatst 21 januari 2010 - 08:46

Ik kreeg mensen over de vloer die een britannica katertje hadden met stamboom. Bleek dat mama een brit was en papa een pers, dat is pas een foute stamboom !!! En als het bewust gedaan werd een valse stamboom. Die werd afgeleverd door een Belgische club...
Die club gaat toch serieus in de fout, als je al niet weet dat bij de britten en perzen nu geen kruisingen meer worden toegestaan...(vroeger wel, dus verop in een stamboom mag het zeker wel !)
Er zijn heel veel fouten in stambomen te vinden, dat zal Nahs me wel kunnen beamen, maar bij zo'n fouten vind ik het wel zeeeeeer erg.

In het geval van Oby vraag ik me wel af hoe zoiets mogelijk is ? de stamboom is geheel correct opgemaakt, maar nu blijkt dat de vader mogelijk de vader niet is...Zo'n dingen verwacht je toch absoluut niet van een ervaren cattery ? Niet dat ik ze ooit iets zal verwijten , fouten maken is menselijk. Maar ik zit er wel mee en zonde dat het pas na enkele generaties en verschillende combinaties aan het licht komt !! Tegen dat je zoiets opmerkt (als het al ooit uitkomt bij sommigen) zijn er dus al veel foute stambomen in omloop. Want ook Oby heeft nestgenootjes....
Ik zal het in elk geval aan de club laten weten die de stamboom uitgescheven heeft. Mogelijk is er al het één en ander aan het licht gekomen bij haar nestgenootjes en kan er zo gezocht worden naar de juiste stamboom...
Dna onderzoek is ook nog mogelijk. Ik weet niet of iemand weet of de stamboom vader of vermoedelijke vader nog in leven is ondertussen ? Of nakomelingen ervan ???

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#292 Geplaatst 21 januari 2010 - 09:07

Ik heb ook geen ervaring met golden , totaal niet !!!!
Daarom mijn volgende vraag :

Zowel in Oby's als Enrico's stamboom zitten goldens.
Is de kleur op Vicjes kittenneusje een goldenkleur ? Verëfrt golden hetzelfde als silver ? (misschien stomme vraag, maar ik ken er dan ook niets, noppes van van silvers en goldens...) Volgens mij wel of niet ??
Zou hij een seal golden tabby point kunnen zijn ??
Maar dan moet of Enrico of Oby een golden zijn als dit hetzelfde verërft als silver ?? En dan gok op Enrico, want in redpoint golden herkennen is ook niet gemakkelijk waarschijnlijk, bij Oby zou dat toch duidelijk moeten zijn.
En hoe kan het ene kitten dan een silver zijn en het andere een golden ??
Ik snap er helemaal niets meer van...

Bijgevoegde thumbnails

• vic.JPG

henny
henny
  • 1.601 berichten

#293 Geplaatst 21 januari 2010 - 09:17

Die club gaat toch serieus in de fout, als je al niet weet dat bij de britten en perzen nu geen kruisingen meer worden toegestaan...(vroeger wel, dus verop in een stamboom mag het zeker wel !)

De Pers mag nog steeds gebruikt worden als 'outcross' partner van de Brit, natuurlijk met toestemming van de club waar je lid van bent.
Het is tenslotte de 'roots' van het ras.

Golden bestaat eigenlijk niet, het is een 'nickname' voor een niet zilveren tabby met groene ogen.
En bruin neusje bij zilveren katten noemt men taankleur of rufisme.

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#294 Geplaatst 21 januari 2010 - 09:43

Wat is dat dan ?? Dat is dan geen kleur op zich ?

Dan is hij toch gewoon seal tabby point of seal silver tabby point ?

Golden kan dus niet, want dan zou hij groene ogen moeten hebben ?
Wat ben ik daar al blij om, want nog eens golden gaan bestuderen erbij daar had ik geen zin in...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#295 Geplaatst 21 januari 2010 - 09:44

[quote name='henny']

De Pers mag nog steeds gebruikt worden als 'outcross' partner van de Brit, natuurlijk met toestemming van de club waar je lid van bent.

Dat zijn dan ook experimenten neem ik aan en die vond ik niet terug op de stamboom ??

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#296 Geplaatst 21 januari 2010 - 09:45

henny zei:

Golden bestaat eigenlijk niet, het is een 'nickname' voor een niet zilveren tabby met groene ogen.
En bruin neusje bij zilveren katten noemt men taankleur of rufisme.

oeps te vlug gelezen, dan is hij zeker een seal !silver! tabby point !!

henny
henny
  • 1.601 berichten

#297 Geplaatst 21 januari 2010 - 09:50

feroesti zei:

Wat is dat dan ?? Dat is dan geen kleur op zich ?

Dan is hij toch gewoon seal tabby point of seal silver tabby point ?

Golden kan dus niet, want dan zou hij groene ogen moeten hebben ?
Wat ben ik daar al blij om, want nog eens golden gaan bestuderen erbij daar had ik geen zin in...

Nee...golden is geen kleur, net als zilver geen kleur is.
Je hebt zwart, blue, enz zilver wat bij de points seal, blue enz zilver heet.
De benaming golden points wordt wel eens gebruikt maar is niet logisch ivm de oogkleur. dan heet een een zwarte inderdaad een seal tabby point.

Henny

henny
henny
  • 1.601 berichten

#298 Geplaatst 21 januari 2010 - 09:53

[quote name='feroesti'][quote name='henny']

Dat zijn dan ook experimenten neem ik aan en die vond ik niet terug op de stamboom ??
[/quote]

Dit wordt inderdaad een expirimentel kruising genoemd en deze worden geregistreerd volgens de regels van de betreffende vereniging, wat dus iedere keer anders kan zijn.
Bij de FIFe clubs wordt deze kruising geregistreerd als XSH (niet erkende korthaar) maar als zo'n kitten op een show een uitmuntend haalt als Brits Korthaar wordt het afstammingsbewijs veranderd in Brits Korthaar.

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#299 Geplaatst 21 januari 2010 - 10:46

[quote name='henny'][quote name='feroesti']

Dit wordt inderdaad een expirimentel kruising genoemd en deze worden geregistreerd volgens de regels van de betreffende vereniging, wat dus iedere keer anders kan zijn.
Bij de FIFe clubs wordt deze kruising geregistreerd als XSH (niet erkende korthaar) maar als zo'n kitten op een show een uitmuntend haalt als Brits Korthaar wordt het afstammingsbewijs veranderd in Brits Korthaar.
[/quote]

Maar dan ook als britannica als het om een langhaartje gaat ?
Dat hebben britannicafokkers toch niet graag en wordt toch niet gedaan ?

henny
henny
  • 1.601 berichten

#300 Geplaatst 21 januari 2010 - 10:50

[quote name='feroesti'][quote name='henny']

Maar dan ook als britannica als het om een langhaartje gaat ?
Dat hebben britannicafokkers toch niet graag en wordt toch niet gedaan ?
[/quote]

Langhaar zou kunnen, als het doel langhaar (in Beglië Britannica) is.
Tja....genenpool verbreding is zo verkeerd niet, het is net wat een fokker belangrijk vind.
Als het maar goed geregistreerd wordt volgens de regels van de vereniging.

Henny