Spring naar inhoud

- - - - -

Zilver ? (afgesplitst topic)

• Log in om te reageren
373 reacties op dit onderwerp
jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#301 Geplaatst 21 januari 2010 - 11:04

jubikelcats zei:

Feroesti, je kan Noah wel niet gefokt hebben, maar het feit ligt het hem dat de gehele stamboom vals is.
En als fokker zijnde hoor je een stamboom goed te lezen.
Begin bij de 2 perzen, red point, wordt gekruist met een seal point, hieruit komt een seal point kater, immers mama is een sealpoint, poesjes hiervan zijn tabby.
Vervolgens deze kater wordt gekruist met een sealpoint poes.
De kinders zullen allemaal sealpoint zijn!!!!
Hier kan never nooit een tortie point uit komen.
Belgicat heeft een verkeerde stamboom afgeleverd.
Kesy off s'hyuthous als dit daadwerkelijk een tortie point is, dan kan deze nooit geboren zijn uit bovenstaande ouders. de moeder moet of tortie point zijn geweest of papa moet een rooie zijn geweest of cream voor mij part.
Als Kesy een sealpoint is en dus wel uit de ouders komt, dan kan de cream tabby point nooit geboren worden.
Waar haal je uit 2 seal points rood of cream? en daarbij uit 2 solids kan never nooit een tabby geboren worden.
Belgicat is vreselijk aan het rommelen geweest met de stambomen.
Eigen vereniging kijkt ook niet verder dan zijn neus lang is en rommelt maar verder door.
Fokker waar de plicht bij ligt om goed te determineren ( je hemelt je eigen aan alle kanten op, dat je zo'n goede fokker ben, maar ondertussen) ziet niet eens de eigen fouten in de stamboom staan.

Feroesti met betrekking tot dit bovenstaande bedoel ik dus dat het daadwerkelijk een valse stamboom is.
Het gaat me er niet om dat er een kleurfoutje in staat een cream tabby wat een cream point moet zijn.
Maar er staan dingen in die niet kloppen.
En met zo'n stamboom zou ik nooit door willen fokken.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#302 Geplaatst 21 januari 2010 - 11:04

henny zei:

Nee...golden is geen kleur, net als zilver geen kleur is.
Je hebt zwart, blue, enz zilver wat bij de points seal, blue enz zilver heet.
De benaming golden points wordt wel eens gebruikt maar is niet logisch ivm de oogkleur. dan heet een een zwarte inderdaad een seal tabby point.

A zo...
In Enrico's stamboom staat wel golden omdat die met codes uitgelegd is en dan kan je alles terug vinden wat er in zit, dus ook die golden.
Dan puzzel je alles samen, het oogkleur, vachtlengte, ras, golden of silver,...
Maar dat weet je wel hé.
Dat vind ik wel zeer duidelijke stambomen en dan heb je alle gegevens en achtergronden.
Ook in Kassandra's stamboom zit zo'n lijst. Zo is het wel gemakkelijker om eventuele fouten op te sporen. Maar hier in België wordt dat dus niet gedaan.
Als alle clubs zo zouden werken zou het toch gemakkelijker zijn voor fokkers om zo'n gegevens als silver en tabby (gelukkig is daar nu een dna test voor) terug te vinden en fouten op te sporen of te verbeteren. Maar helaas wordt dat bij Oby zo op die manier dus een moeilijke zaak...

In Oby's stamboom zit enkel een pers Golden Chispha van Romantica,  seal shaded golden point, bij de over over grootouders , dus daar zal het eventuele zilver niet vandaan komen zeker ? Bij de over over over groot ouders staan zelfs geen kleuren genoteerd.
Ze is dus mogelijk van een andere vader , maar wie kan dat dan zijn , weet u dat toevallig ?? En zou die in het bestand zitten van de BRKV ?
Dan kan ik hen de stamboom opsturen om hem eens te bekijken, als ze dat willen natuurlijk. want tot op heden kon ik de fokker niet bereiken...

henny
henny
  • 1.601 berichten

#303 Geplaatst 21 januari 2010 - 11:12

In Oby's stamboom zit enkel een pers Golden Chispha van Romantica, seal shaded golden point, bij de over over grootouders , dus daar zal het eventuele zilver niet vandaan komen zeker ? Bij de over over over groot ouders staan zelfs geen kleuren genoteerd.
Ze is dus mogelijk van een andere vader , maar wie kan dat dan zijn , weet u dat toevallig ?? En zou die in het bestand zitten van de BRKV ?
Dan kan ik hen de stamboom opsturen om hem eens te bekijken, als ze dat willen natuurlijk. want tot op heden kon ik de fokker niet bereiken...

Nee daar kan het niet vandaan komen want een 'golden' kan geen zilver vererven, zilver is dominant.
En....ik heb deze kater ooit gezien en was echt 'golden' met prachtige blauwe ogen. Hij was van cattery Landsheer.
Op de stamboom die ik gisteren liet zien staat hij dus ook verkeerd, als Brit :evil:

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#304 Geplaatst 21 januari 2010 - 11:28

Bij mij staat hij als pers op de stamboom, hij zat inderdaad hij Van Landsheer, want hij werd ook aan een van Landheer poes verpaard een bleupoint Milou only you van Landsheer. Die pers komt uit The happy Sister Carbon Copy en Millie van Handelsheim volgens Oby's stamboom, dat klopt toch ?
Hoe komt zoiest dan dat bij de ene pers in de stamboom staat en bij een andere dan niet , dat kan toch niet ?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#305 Geplaatst 21 januari 2010 - 11:30

Henny,

Kan ik je de kopie van de stamboom van Oby opsturen ? Graag dan u adres (per pb'tje of privé naar mijn émailadres.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#306 Geplaatst 21 januari 2010 - 11:43

wat gaat het allemaal vriendelijk nu joepieeeeee :loveshower:

henny
henny
  • 1.601 berichten

#307 Geplaatst 21 januari 2010 - 11:55

feroesti zei:

Bij mij staat hij als pers op de stamboom, hij zat inderdaad hij Van Landsheer, want hij werd ook aan een van Landheer poes verpaard een bleupoint Milou only you van Landsheer. Die pers komt uit The happy Sister Carbon Copy en Millie van Handelsheim volgens Oby's stamboom, dat klopt toch ?
Hoe komt zoiest dan dat bij de ene pers in de stamboom staat en bij een andere dan niet , dat kan toch niet ?

Ze had ook bij de Pers ter dekking kunnen gaan, toch :) maar ze had voor zichzelf 2 colourpoint Perzen gekocht om de oogkleur te verbeteren.
Of dat inderdaad de ouders zijn moet ik even opzoeken in mijn archief, weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Dit is nu typisch een voorbeeld van een slordig stamboek, goed kijken wat je overtypt maar ook niet goed nagekeken door de fokker, want ook als fokker moet je controleren of je stamboek het werk correct doet.

Henny

henny
henny
  • 1.601 berichten

#308 Geplaatst 21 januari 2010 - 12:05

feroesti zei:

Hier een stamboom waar hij op staat, ik hoef niet verder te zoeken :p

http://home.planet.n...es_stamboom.pdf
Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#309 Geplaatst 21 januari 2010 - 12:43

Daar staat hij toch ook juist als pers, niet ?
Ik heb Oby's stamboom alvast doorgemaild, heb je die van Enrico ook nodig ? Die stuur ik je anders ook nog door...

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#310 Geplaatst 21 januari 2010 - 12:54

henny zei:

Hier een stamboom waar hij op staat, ik hoef niet verder te zoeken :p

http://home.planet.n...es_stamboom.pdf

Mag ik daarover iets vragen? Er staat in die stamboom Brits Korthaar en dan tussen haakjes (Karthuizer). Was dat toen nog geen afhankelijk ras dan?
Of hoe komt dat?
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#311 Geplaatst 21 januari 2010 - 13:09

henny zei:

Ze had ook bij de Pers ter dekking kunnen gaan, toch :) maar ze had voor zichzelf 2 colourpoint Perzen gekocht om de oogkleur te verbeteren.
Of dat inderdaad de ouders zijn moet ik even opzoeken in mijn archief, weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Dit is nu typisch een voorbeeld van een slordig stamboek, goed kijken wat je overtypt maar ook niet goed nagekeken door de fokker, want ook als fokker moet je controleren of je stamboek het werk correct doet.

Gelukkig was dat al niet het geval bij Oby, die staat gelukkig correct.
Pfffffff, als je als beginnend fokker ook nog eens zelf alles moet gaan uitpluizen waarvoor dienen die clubs dan. Toen wij jaren gelden als leek Noah kochten dachten wij een club en dus stamboom toch te kunnen vertrouwen. Niet dus...
Bovendien kan je in heel weinig clubs terecht als je vragen over fouten hebt, ze sturen je naar de fokker en die terug naar een andere fokker enz... En eindig ja terug in de club, zonder oplossing of antwoord op de vragen.
En nu dit jaren later met Oby, fouten staan er blijkbaar niet in, maar als een vader al niet klopt, waar zijn we dan in godsnaam mee bezig...

Bewerkt door feroesti, 21 januari 2010 - 13:10.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#312 Geplaatst 21 januari 2010 - 13:30

feroesti zei:

Daar staat hij toch ook juist als pers, niet ?
Ik heb Oby's stamboom alvast doorgemaild, heb je die van Enrico ook nodig ? Die stuur ik je anders ook nog door...

Ik bedoel dat hij op deze stamboom fout staat:
http://ebrocath.file...10/stamboom.jpg

Henny

henny
henny
  • 1.601 berichten

#313 Geplaatst 21 januari 2010 - 13:39

Jess zei:

Mag ik daarover iets vragen? Er staat in die stamboom Brits Korthaar en dan tussen haakjes (Karthuizer). Was dat toen nog geen afhankelijk ras dan?
Of hoe komt dat?

Er was een tijd dat de Brits Korthaar op het vaste land van Europa Europees Korthaar genoemd werden, de blauwe werd toen Karthuizer genoemd.
Heel vaak is de echte Chartreux met een Brits (Europees) korthaar gekruist.
Sommige fokkers en verenigingen weigerde lang om mee te gaan in de 'splitsing' van de 2 rassen.
Ook voor keurmeesters was het soms een ramp als ze op de keurtafel 2 heel verschilende types kregen.
Chartreux Cattery Bont en Blauw
Op deze site bij Brit vs Chartreux kan je er iets over lezen.

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#314 Geplaatst 21 januari 2010 - 13:48

Henny,

Die pers kater staat daar toch niet op ? Milou van Landsheer wel, maar dat was een brit bleu point, die komt in heel veel point stambomen voor. Of kijk ik ergens over ?

Bewerkt door feroesti, 21 januari 2010 - 13:49.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#315 Geplaatst 21 januari 2010 - 14:08

Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar Belgicat met de vraag eens naar Noah's stamboom te kijken en hen gewezen op de fouten. Zo zou ik de stambomen van zijn nakomelingen kunnen terug roepen en laten aanpassen.