Spring naar inhoud

- - - - -

Zilver ? (afgesplitst topic)

• Log in om te reageren
373 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#346 Geplaatst 21 januari 2010 - 22:25

Bij dochter Kiké zijn ze volgens hen bleu tortie en ook te donker om silver te zijn...

Bijgevoegde thumbnails

• oren 004.jpg

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#347 Geplaatst 21 januari 2010 - 22:28

En bij Maya al helemaal bleu tortie silver tabby point kittens zijn bijna geheel wit, deze heeft wel erg donkere oren...
Ze zou ook teveel ingekleurd zijn op die leeftijd om echt silver te zijn...
kittens zijn bijna wit...

Bijgevoegde thumbnails

• oren 006.jpg

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#348 Geplaatst 21 januari 2010 - 22:39

Dit is ook een bleu tabby point en die lijkt qua kleur dus excact op Oby

Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#349 Geplaatst 21 januari 2010 - 22:57

feroesti zei:

Vlug in de rapte gemaakt.
Orenfoto's !!

eerste die van Oby...Volgens bepaalde silver fokkers zijn bleu silver oren heel erg licht, deze zouden dus te donker zijn...Als ik die vergelijk met onze silver Kassandra choc silver tabby point is dat ook zo. Bij Sanneke zie je bijna geen bruin meer maar vooral silver. Silvers zouden ook veranderen van kleur waardoor het silver soms moeilijker te herkennen is, Oby niet die blijft altijd gelijk.

Op dit moment heb ik een keurmeester aan de telefoon en deze foto doorgemaild, Hij ziet oren van een zilver.
Maar laten we hier over op houden, het blijft welle/nietes.
Zolang er nog geen DNA test hebben voor zilver zijn ze niet zilver, toch?

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#350 Geplaatst 22 januari 2010 - 07:05

Inderdaad en tussen keurmeesters is het altijd wel een spelletjes welles nietes als het om zilver gaat.
Kijk maar naar Elliot, volgens de ene wel de ander niet.
Een bleu tabby point en bleu silver tabby point verschillen ook niet zo heel veel in uiterlijk. Wat ze ook zijn silver of niet, ze zijn van mij en mijn supergrote schatten !!! :heart: :heart: :heart:

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#351 Geplaatst 22 januari 2010 - 07:12

voor het karakter en of je ze meer of minder lief hebt is dat ook niet van het belang.
en of het er mooi of minder mooi uitziet ook niet

maar voor de stamboom en voor de kennis die je nodig hebt om er mee te fokken juist weer wel toch?

oe ik hoop toch zo hard dat die gentest er snel komt want veel fokkers hebben er behoefte aan ik merk het zelf meer dan eens per week in diverse rassen

zo en nu werken

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#352 Geplaatst 22 januari 2010 - 09:23

Jazeker, voor de stamboom is het zeker van belang, maar nu is het echt gissen. Volgens de stamboom kunnen ze geen zilver zijn.
Maar er zijn wel meer katten die op zilvers lijken , maar het volgens hun stamboom niet kunnen zijn. Ook omgekeerd, ze zijn volgens de stamboom zilver, maar zijn het eigenlijk niet, lijken er alleen maar op...
Het is een moeilijke materie en dna test zal heel veel duidelijk maken, ook bij de tabby's was dat zo. Ook heel veel tabby lijnen zijn nu fout omdat ze gewoon geen tabby zijn. Nu kan dit gelukkig wel al opgelost worden en kunnen ze beginnen correct te registeren.
Alleen is de stamboom dan ook wel verder foutief, maar je moet ergens beginnen juist te registeren, hé.

Bewerkt door feroesti, 22 januari 2010 - 09:23.

chatje80
chatje80
  • 2.750 berichten
  • 2 katten

#353 Geplaatst 22 januari 2010 - 20:29

Ik heb foto's van Zita haar oren voor de geinteresseerden en die zijn toch ook donker hoor.
Geplaatste afbeelding

chatje80
chatje80
  • 2.750 berichten
  • 2 katten

#354 Geplaatst 22 januari 2010 - 22:19

De foto's van Zita haar schattige oortjes:

P1060487.jpg

Bijgevoegde thumbnails

• P1060483.jpg
  • P1060484.jpg
  • P1060485.jpg
  • P1060486.jpg

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#355 Geplaatst 23 januari 2010 - 09:29

Merci hé, nu weet ik het helemaal niet meer... :)

Wat wel opvalt is dat zita toch een pak lichter eruit ziet en een volle witzilveren wangen heeft kin heeft. Bij haar kan je moeilijker twijfelen en ze komt ook uit zilver. Zij vind ik wel zeer zilver.

Wel, met Oby niet, ik weet het niet meer.
Ook bij onze Elliot , die wel uit silver komt is die twijfel er.
Nu vind ik onze Elliot dan weer meer naar smoke point gaan soms. Bij silvers is de tabby zo duidelijk en bij hem dan weer zeer lichte ringetjes die maar te zien zijn in daglicht. Zijn staart is wel helemaal zilverwit aan de onderkant.
Maar hij kan dan ook gewoon een créme point zijn.
Silver is zooooo moeilijk....

Guest_Chispa_*
Guest_Chispa_*

#356 Geplaatst 08 mei 2010 - 00:16

feroesti ;) Hoe komt dat silver erin ?

Zowel Chispa ,Milly van Handelsheim en The Happy Sisters Carbon Copy waren in ons bezit.

Chispa van Romantica is een Seal Shaded Golden point ( Langhaar ) SNVK: 94-01-109L

Moeders kant:
In de stamboom van millie van handelsheim ( stamboom onderzoek NKV ) zit pas in de 13de generatie een colorpoint in en de hele 12 generaties erna nemen het COLORPOINT gen mee . Een eerder proefdekking met een effen blue point , leverde al een seal tabby point , blue tabby point , effen seal tabby op.

Vaders kant : Puur shaded silver points en silver tabby points

Chispa :
Drager choc gen
Drager blue gen
Drager tabby gen ( Ta
Drager silver gen. Uitleg verder op.

Mooie witte vacht kleur ( dus niet de points )
waarschijnlijk doordat hij drager is van het silver gen,maar niet laat zien.

Dominant vachtstructuur ( van moeders kant gekregen )
Dominant donker diepe blauwe oogkleur
Dominant zachtaardig karakter ( vaders kant
Dominant grote ogen ( beide kanten

Het silver gen is eigenlijk dominant , maar door een
bepaald factor word het silver gen niet actief,hierdoor zal het golden gen overheersen. Oudere keurmeesters uit belgie en nederland kennen dit fenomeen uit bepaalde fokprogramma`s Dit is bv meerdere malen voortgekomen in de fok`s van
shadeds ( non-silver ) x tabby ( non-silver ) waar dan uit geboren werden ,shaded golden , golden tabby en shaded silvers en silver tabby. :o

Foto beoordeling pagina 24 vanuit mijn oogpunt gezien.

1:Dochter KIKI is een choc tortie golden point ( helaas zie ik haar niet van voren
2:Maya is een blue golden tortie tabby point ( mits de kleur op haar staart zo is.
3:Dit is ook een blue tabby blotched point  en die lijkt qua kleur dus excact op Oby  
beide waarschijnlijk drager silver gen ( wittere vacht ) , kittens waarschijnlijk voor 50 % silver tabby points , bij een combinatie van 2 zulke katten.

4:Zita blue golden tabby point ( doorgekleurd ) of al 4 jaar of ouder.

Uit kittens van chispa uit de fok met de brits korthaar,kan dus mits de goede genen bij elkaar komen en vaak pas na de 4de generatie vallen.

Korthaar :  Golden Tabby Point , Shaded Golden Point , Shaded Silver Point , Silver Tabby Point ,natuurlijk in diverse kleuren.

Wij zelf hebben Chispa na Cattery van Landsheer gedaan in guttecoven ( limburg )

Dit om de blauwe oogkleur en het golden/silver/choc/bleu gen wat hij bij zich had in de fok van de korthaar te brengen. Er was een voorwaarde.Er mocht niet teruggefokt worden met de kittens van de korthaar, in de perzische colorpoint of de pers zelf.

Via fantasy melody  half/of zusje van misty fantasy moments van lands heer ( hierachter ergens zit wederom chispa ) komt het silver gen ook weer in het spel en kan dus ergens actief worden , het zit nu namelijk in beide kanten van de lijn.

Mijn fok programma bestond toendertijd uit:

1: De oogkleur verbeteren bij de colorpoins en de vachtkleur vebeteren die steeds donkere werd met de jaren in de fok van de colorpoints.

2: Langhaar chincilla golden point en Langhaar Shaded golden points.

Alle kleuren en versies ( tabby , shaded,chin ) zijn gefokt op de chincilla choclate point na.

Onze trots, Soraya van Romantica was een INT.CH Lilac Chincilla Golden Point is helaas gestorven tijdens een verhuizing in 2003.
Zij was een must om te zien , haar vacht was spierwit ,echte lilac golden oren,ze had donkere grote blauwe ogen , en een super zachtaardig karakter.

Door haar dood hebben we de knoop doorgehakt en zijn we gestopt met het fokken van DE perziche golden colorpoints.
De golden point dekkaters zijn destijds herplaatst in Nederland ,Duitsland.Belgie,Rusland en Spanje.

De stamboom van belgiecat klopt echt niet .

Hoop dat ik je iets heb geholpen met de kleur silver die opduikt in de fok .

:) Met vriendelijke groet eigenaar Cattery Romantica

Bewerkt door Chispa, 08 mei 2010 - 00:30.

chatje80
chatje80
  • 2.750 berichten
  • 2 katten

#357 Geplaatst 08 mei 2010 - 10:19

Zita is een blue silver tabby point en was maar een voorbeeld, zij heeft niks met Feroesti haar katten te maken. Zita haar moeder is een lilac point en haar vader een blue silver tabby point.
Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#358 Geplaatst 08 mei 2010 - 11:32

Dat zegt Chispa toch ook niet :s

Henny

chatje80
chatje80
  • 2.750 berichten
  • 2 katten

#359 Geplaatst 08 mei 2010 - 14:14

Henny,

hieronder het stukje over Zita, dus ben ik dan mis of niet?

Chispa zei:

4:Zita blue golden tabby point ( doorgekleurd ) of al 4 jaar of ouder.

Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#360 Geplaatst 08 mei 2010 - 14:32

chatje80 zei:

Henny,

hieronder het stukje over Zita, dus ben ik dan mis of niet?

Oh...ja zie ie ik het ook.
Het is zo'n warrig verhaal dat ik er heel snel overheen gelezen heb.
Zita is zilver hoor :s

Henny