Spring naar inhoud

- - - - -

Zilver ? (afgesplitst topic)

• Log in om te reageren
373 reacties op dit onderwerp
Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#76 Geplaatst 19 januari 2010 - 16:24

*mikkeke* zei:

Ik probeer het ook te volgen maar ben ondertussen het spoor kwijt :oops:

Ik denk dat het zo is: Brit*Selkirk Rex kan Rex uitkomen maar ook Selkirk Straight. Een brit qua fenotype dus, maar van genotype niet.
Zelfde als je een Scottish Fold kruist met een brit denk ik.
Ik weet het ook niet zeker hoor.
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#77 Geplaatst 19 januari 2010 - 16:26

Wat een toestand...stambomen uitpluizen, cattery's afbreken (want dit gaat allang niet meer over mijn cattery alleen, maar over al degene die ook enkelen van onze katten fokten)
Zoek gerust alles uit en amuseer je...
Ondertussen ben ik zeer blij met onze showkwaliteit katten en kittens !!!
En ze worden steeds mooier en verschijnen steeds meer op podia !
Wat erg dat sommige mensen zich kunnen bezighouden met een ander zijn cattery te beoordelen en proberen af te kraken. Wat zielig...neigt naar serieuze verveling.
Daar zou ik me dus nooit kunnen mee bezig houden, u doet maar !!
Veel succes !!!

Bewerkt door feroesti, 19 januari 2010 - 16:26.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#78 Geplaatst 19 januari 2010 - 16:27

feroesti zei:

Mensen krijgen hier duidelijke info en trouwens nog niemand heeft hier ooit om een kopie gevraagd. Er zal hier ook niemand een kitten reserveren zonder langs te komen, dat hoort ook zo te zijn. Trouwens als ik alle gegevens door mail , weten ze het toch meteen ???
Als de kittens vertrekken zitten de testen van de ouders bij het garantiebewijs, het vaccinatiebeokje en de stamboom, samen met een hele hoop andere info.
Wat is het gemakkelijk over catteryen te oordelen en ze af te kraken als je niet eens weet waar het bij de huidige cp britten fok om gaat...
Wat is het leuk om zo over anderen te praten en te schrijven, heb je echt niets anders te doen ???

ik kraak je niet af ik stelde een vraag. dat probeerde ik er ook bij te zetten puur uit belangstelling meer niet. maar wat ik even niet begrijp is even verder terug zette je neer dat je geen kopie stambomen geeft en hierboven lees ik het anders dat alles bij de papieren zit van de kitten koper ook de stamboom... sorry maar ik raak hiervan in de war geef je nou wel of geen kopietje :oops:

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#79 Geplaatst 19 januari 2010 - 16:29

ik heb dat noch bij Samaya, noch bij Boo'ke meegekregen, de stambomen van de ouders dus... Er zijn wel meer fokkers die gevoelig reageren op de vraag "mag ik de stamboom eens bekijken?" Tijdens mijn zoektocht naar Samaya heb ik met veel fokkers gemaild die hem alvast niet via mail wilden laten zien, we mochten dat wel bij hun thuis inkijken (ja...). Andere fokkers antwoordden: jaja ze hebben een stamboom (niet meer niet minder). En dan had je nog zeldzame gevallen die de stambomen gewoon op hun website geplaatst hadden.
Van een andere fokker hebben we nog voor we een optie op een kitten hadden genomen de stambomen van mama en papa gewoon gemaild gekregen. Ik als leek begrijp niet goed waarom er zo'n geheimhouding bestaat rond stambomen... Ik dacht eerder: oh, raskatten, die zullen het dan wel belangrijk vinden om de stamboom te tonen. Nja, vaak niet dus :)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#80 Geplaatst 19 januari 2010 - 16:29

britjes zei:

ik kraak je niet af ik stelde een vraag. dat probeerde ik er ook bij te zetten puur uit belangstelling meer niet. maar wat ik even niet begrijp is even verder terug zette je neer dat je geen kopie stambomen geeft en hierboven lees ik het anders dat alles bij de papieren zit van de kitten koper ook de stamboom... sorry maar ik raak hiervan in de war geef je nou wel of geen kopietje :oops:

Wij vragen onze stambomen aan op 8 weken, dus hebben de mensen op 12 weken reeds de stamboom van hun kitten. Daar moeten ze niet op wachten. Dus hoeven er geen kopiën van hun ouders meer in te zitten hé ? ;)

Wat is dat moeilijk...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#81 Geplaatst 19 januari 2010 - 16:34

Jess zei:

Ik denk dat het zo is: Brit*Selkirk Rex kan Rex uitkomen maar ook Selkirk Straight. Een brit qua fenotype dus, maar van genotype niet.
Zelfde als je een Scottish Fold kruist met een brit denk ik.
Ik weet het ook niet zeker hoor.

Als je met een straight verder fokt met brit krijg je britten.
Oby is dus een straight.
Dan staat er exp. brit op.

Als je een brit met een rex kruist krijg je dus rexen (krulletjes) en straights (gladhaartjes).
Twee rexen worden trouwens bijna nooit aan mekaar verpaard, maar aan britten.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#82 Geplaatst 19 januari 2010 - 16:37

feroesti zei:

Wij vragen onze stambomen aan op 8 weken, dus hebben de mensen op 12 weken reeds de stamboom van hun kitten. Daar moeten ze niet op wachten. Dus hoeven er geen kopiën van hun ouders meer in te zitten hé ? ;)

Wat is dat moeilijk...

nee is niet moeilijk maar ene kopie van beide ouder dieren om mee te geven zodat kopers het met trots aan andere kunnen laten zien zou ik opprijs stellen... ik vind het geen geheim houding... ik geef ze trouwens wel mee meid... maar vind je zin WAT IS DAT MOEILIJK kant nog wal slaan. ik heb je niks misdaan en stelde een vraag meer niet :s

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#83 Geplaatst 19 januari 2010 - 16:37

Je begrijpt toch wel de termen genotype en fenotype he, Feroesti? :engel:

Je hebt het verhaaltje trouwens wel door, Jess ;)

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#84 Geplaatst 19 januari 2010 - 16:47

ik probeer er een beetje op te googelen maar vind niet zo heel veel resultaten.. het enige wat ik kan vinden is dat de selkirk voorlopig nog mag gekruist worden met oa een brit, omgekeerd vind ik daar niets over. en dat als je een selkirk met een brit kruist, je dan een selkirk krijgt. dus wat jess zegt klopt? en er kan nooit een brit uit een combinatie van selkirk x brit komen?

ik heb ooit contact gehad met een cattery die scottish fold x brit deed, en dan de kittens registreerde als folds en britjes (dus geen straights). ben je zeker dat je informatie klopt feroesti? want ik denk dat jij wél beweert dat uit een selkirk en een brit een brit kan komen... en als wat jess zegt klopt kan dat dus niet...

en feroesti ik weet niet of je je ook aan mijn vragen ergert maar ik stel ze puur uit interesse, ik kende de selkirk nog niet eens :) ik sta hier niet met een veroordelend of beschuldigend vingertje te zwaaien, ik probeer net als ander forumleden waarschijnlijk mijn kennis over rassen bij te schaven. en dat doe ik door vragen te stellen tijdens discussies als deze, daar is denk ik toch niets mis mee. toch niet als ik het niet aanvallend bedoel. maar ja nogmaals ik weet niet of je je dus ook aan mij ergerde :)

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#85 Geplaatst 19 januari 2010 - 16:48

feroesti zei:

Als je met een straight verder fokt met brit krijg je britten.
Oby is dus een straight.
Dan staat er exp. brit op.

Als je een brit met een rex kruist krijg je dus rexen (krulletjes) en straights (gladhaartjes).
Twee rexen worden trouwens bijna nooit aan mekaar verpaard, maar aan britten.

wat betekent exp. brit trouwens? :oops:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#86 Geplaatst 19 januari 2010 - 16:52

britjes zei:

nee is niet moeilijk maar ene kopie van beide ouder dieren om mee te geven zodat kopers het met trots aan andere kunnen laten zien zou ik opprijs stellen... ik vind het geen geheim houding... ik geef ze trouwens wel mee meid... maar vind je zin WAT IS DAT MOEILIJK kant nog wal slaan. ik heb je niks misdaan en stelde een vraag meer niet :s

Is zeker niet slecht bedoeld, ik doel op het geheel van alles door elkaar...

Ieder werkt volgens zijn werkwijze en om kopiën heeft hier zelfs nooit iemand om gevraagd.
Dus ik heb dat ook nooit hoeven te doen. Wel per mail met alle gegevens, maar nooit om een kopie op te sturen of mee te geven. Blijkbaar hebben veel mensen en fokkers toch moeite om hun stambomen zomaar rond te laten gaan. En ook met ereden, ik heb toch al veel gefoefel gezien wat dat betrefd. Meestal wordt het wel ontdekt, maar dan zijn er wel al kittens in omloop...

Heb je daarom iets te verbergen omdat je de stambomen niet publiceerd ?? Neen, heet het voorzichtigheid ! En trouwens ik heb niet eens een scanner ;) ;)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#87 Geplaatst 19 januari 2010 - 16:54

xantippe zei:

wat betekent exp. brit trouwens? :oops:

Experimenteel brit, dit wil zeggen dat je die gebruikt om bij de britten iets te verbeteren en daar toelating voor krijgt.
En neen hoor, ik erger me zeker niet aan jou. Eigenlijk erger ik me aan niemand, ik ben niet zo'n persoon. We zijn hier om bij te leren. Trouwens ik vind je vragen zeer terecht.

De Selkirk rex mag je dus niet gaan vergelijken met Scottish fold, daar zit het anders.
Bij de Selkirk spreekt men bij de gladharigen wel van straight, de krulletjes zijn rexen.
Uit een rex komt geen brit, maar straight indien hij geen krullen heeft. Uit een straight kan je ook geen rex fokken in combinatie met een brit. Je zal daar ook nooit krulletjes uit krijgen, maar altijd gladhaartjes. Als die geschikt zijn om verder te gaan in de brittenfok zijn de kittens in combinatie met een brit gewoon raszuivere britjes experimenten. Die krijgen dus een correcte stamboom !
Kiké is ook een kitten uit zo'n experiment en haar kittens waren super ,Chopin en Fientje van Marieke zijn daar het bewijs van. Chopin is dus een raszuivere brit , geen experiment meer en Fientje een raszuivere britannica (ook geen experiment meer).
Ik heb Kiké gehouden om zelf mee verder te werken om te kijken of het lukt en ben zeeeeeeer tevreden over het resultaat. Haar nestgenootjes gingen destijds niet in de fok. Nu we weten dat het werkt, had ik er dan ook geen moeite mee om opnieuw Oby kittens te laten krijgen. experiment britjes...
We weten dus heel goed wat we doen en hebben vooraf een goed plan wat zoiets betrefd. We staan er ook niet alleen voor, maar werken samen met fokkers die ook de bedoeling hebben om iets moois te creëren op die manier.
En het lijkt goed te werken. Maar we zijn er nog lang niet helemaal...

Bewerkt door feroesti, 19 januari 2010 - 17:09.

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#88 Geplaatst 19 januari 2010 - 16:57

dus wat jij (feroesti) zegt is eigenlijk

selkirk x brit => selkirk straight (fenotype brit) x brit => brit?

klopt dat? is het dan ook zo voor de scottish fold?

fold x brit => scottish straight (fenotype brit) x brit => brit?

OF is dit nu het juiste:

selkirk x brit => fenotype brit x brit => fenotype brit en dus selkirk straight
idem voor folds:
fold x brit => fenotype brit x brit => fenotype brit (en dus scottish straight)

hopelijk kunnen jullie dit volgen :lachen:

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#89 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:01

xantippe zei:

dus wat jij (feroesti) zegt is eigenlijk

selkirk x brit => selkirk straight (fenotype brit) x brit => brit?

klopt dat? is het dan ook zo voor de scottish fold?

fold x brit => scottish straight (fenotype brit) x brit => brit?

OF is dit nu het juiste:

selkirk x brit => fenotype brit x brit => fenotype brit en dus selkirk straight
idem voor folds:
fold x brit => fenotype brit x brit => fenotype brit (en dus scottish straight)

hopelijk kunnen jullie dit volgen :lachen:

Neen, dit kan niet.
Uit een Brit*Scottish Fold kan nooit een Brit komen, alleen een Scottish Straight (feno Brit, geno NIET!) en daar mag niet mee gefokt worden. (Er kan natuurlijk ook een Fold uitkomen hè)
Als dat ook zo geldt voor Selkirk, mag je eigenlijk met een Selkirk Straight niet fokken, of toch tenminste niet bij Britjes als ik het goed snap.
Geplaatste afbeelding

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#90 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:02

Smitten Kitten zei:

Je hebt het verhaaltje trouwens wel door, Jess ;)

En als dat klopt, mag er eigenlijk met een Scottish Fold ook niet gefokt worden, want da's ook niet raszuiver.
Maar das even off topic.
Geplaatste afbeelding