Spring naar inhoud

- - - - -

Zilver ? (afgesplitst topic)

• Log in om te reageren
373 reacties op dit onderwerp
britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#91 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:06

feroesti zei:

Is zeker niet slecht bedoeld, ik doel op het geheel van alles door elkaar...

Ieder werkt volgens zijn werkwijze en om kopiën heeft hier zelfs nooit iemand om gevraagd.
Dus ik heb dat ook nooit hoeven te doen. Wel per mail met alle gegevens, maar nooit om een kopie op te sturen of mee te geven. Blijkbaar hebben veel mensen en fokkers toch moeite om hun stambomen zomaar rond te laten gaan. En ook met ereden, ik heb toch al veel gefoefel gezien wat dat betrefd. Meestal wordt het wel ontdekt, maar dan zijn er wel al kittens in omloop...

Heb je daarom iets te verbergen omdat je de stambomen niet publiceerd ?? Neen, heet het voorzichtigheid ! En trouwens ik heb niet eens een scanner ;) ;)

dus als ik je goed begrijp geef je per mail wel kopietjes van de stambomen... ennuhh je hebt geen scanner nodig hoor om stamboom neer te zetten ;) foto van maken dan op je computer heb je ook een kopietje :LOL: maar waarom voorzichtig dan? wat kan bijvoorbeeld ik met jou stamboom doen behalve het papiertje weggooien? ik probeer net als xantippe hier ook wat van te leren en ik wil niemand aanvallen

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#92 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:07

dan heb ik het niet duidelijk genoeg getypt :d want ik typte dus, in beide gevallen, als je een scottish fold met een brit kruist, en het kitten heeft RECHTOPSTAANDE oortjes, dan noemt dat scottish straight en DAN heb je een verschil met feroesti en jij (al heeft feroesti het enkel over serkirk x brit gehad)

als je DAN nog verder fokt met datzelfde scottish straight-geval door dat weer met een brit te kruisen, en het kitten dat daaruit komt heeft RECHTOPSTAANDE oortjes, is dat kitten dan een brit of weer een scottish straight? als ik feroesti haar redenering over selkirk straight en brit toepas op het fold-verhaal, dan zou dat een brit zijn. maar dat is dus mijn vraag, is dat juist?

met fenotype brit bedoelde ik een scottish straight met rechtopstaande oortjes, want dat ziet eruit als een brit, maar is het niet. oftewel een serkirk straight.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#93 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:08

het volgende heb ik van een selkirk rex fokker zijn site ;)

Wanneer er een kruising wordt gedaan tussen een gladharige kat, bijvoorbeeld de Brits Korthaar of de Brits Langhaar en een Selkirk Rex, dan kunnen daar zowel Straight (gladharige) als Rex (krullende) kittens uit komen.
Voor de "fok" mag de Selkirk Straight worden gebruikt voor de Selkirk Rex lijnen maar zijn mogen niet meer gekruist worden met een Brits korthaar/langhaar. De Selkirk Straights zien eruit als Brits kortharen of Brits langharen.

ben me nog verder aan het verdiepen.

maar als het gekrulde vachte ook recessief vererft geld een spreuk

recessives are forever

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#94 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:10

xantippe zei:

dan heb ik het niet duidelijk genoeg getypt :d want ik typte dus, in beide gevallen, als je een scottish fold met een brit kruist, en het kitten heeft RECHTOPSTAANDE oortjes, dan noemt dat scottish straight en DAN heb je een verschil met feroesti en jij (al heeft feroesti het enkel over serkirk x brit gehad)

als je DAN nog verder fokt met datzelfde scottish straight-geval door dat weer met een brit te kruisen, en het kitten dat daaruit komt heeft RECHTOPSTAANDE oortjes, is dat kitten dan een brit of weer een scottish straight? als ik feroesti haar redenering over selkirk straight en brit toepas op het fold-verhaal, dan zou dat een brit zijn. maar dat is dus mijn vraag, is dat juist?

met fenotype brit bedoelde ik een scottish straight met rechtopstaande oortjes, want dat ziet eruit als een brit, maar is het niet. oftewel een serkirk straight.

Tja, je mag eigenlijk niet met een scottish straight fokken hè, omdat het geen zuivere Brit is. Tenzij de fokker er Brit opzet natuurlijk, dat kan ook. Maar iedereen die de stamboom tegoei bekijkt, zal zien dat uit Fold * Brit Geen brit kan komen.
En wat fenotype is, weet ik wel hoor ;)
Geplaatste afbeelding

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#95 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:10

dus hier is gewoon een fout gebeurd dan? je mag niet verder fokken met selkirk straight en britten, en mag dat dan ook niet met scottish straights en britten? en wat is maya dan nu?...

feroesti zei:

Haar mama is een selkirk straight (dus geen rex) en papa een brit.
Hun kinderen zijn dus gewoon britten.

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#96 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:12

xantippe zei:

dus hier is gewoon een fout gebeurd dan? je mag niet verder fokken met selkirk straight en britten, en mag dat dan ook niet met scottish straights en britten? en wat is maya dan nu?...

Tja, voor zover ik het kan volgen niet.
Selkirk Straight mag je niet kruisen met een brit, enkel met een Selkirk.
Maar Ferousti zei dat het tot 2015 wel mag om bepaalde eigenschappen te verbeteren....
Ze hebben vroeger ook perzen met britten gekruist hè, in Onslow zijn stamboom zit ook in de laatste generatie een pers...
Denk dat je het zo mag vergelijken, ik weet het ook niet juist.
Geplaatste afbeelding

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#97 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:12

Jess zei:

Tja, je mag eigenlijk niet met een scottish straight fokken hè, omdat het geen zuivere Brit is. Tenzij de fokker er Brit opzet natuurlijk, dat kan ook. Maar iedereen die de stamboom tegoei bekijkt, zal zien dat uit Fold * Brit Geen brit kan komen.
En wat fenotype is, weet ik wel hoor ;)

tis niet dat ik dacht dat je niet wist wat fenotype betekende, eerder dat ik dacht dat ik het te onduidelijk had gemaakt. ik heb namelijk nergens (bij mijn weten) getypt van fold x brit geeft brit

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#98 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:16

Jess zei:

Maar Ferousti zei dat het tot 2015 wel mag om bepaalde eigenschappen te verbeteren....
Ze hebben vroeger ook perzen met britten gekruist hè, in Onslow zijn stamboom zit ook in de laatste generatie een pers...

als ik het berichtje van nahs lees dan mag het dus niet he, een selkirk straight terug met een brit kruisen... whoa ingewikkeld :trance: en wat ik gevonden heb tot nu toe is dat je een brit tot 2015 met een selkirk mag kruisen om een selkirk te verkrijgen, niet om een brit te krijgen (maya is volgens feroesti een brit)

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#99 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:18

xantippe zei:

als ik het berichtje van nahs lees dan mag het dus niet he, een selkirk straight terug met een brit kruisen... whoa ingewikkeld :trance: en wat ik gevonden heb tot nu toe is dat je een brit tot 2015 met een selkirk mag kruisen om een selkirk te verkrijgen, niet om een brit te krijgen (maya is volgens feroesti een brit)

Als "algemene" redenering klopt, dan is maya een Selkirk.
Als het zo is dat er nu een "uitzondering" wordt toegestaan tot 2010 is het een Brit. (daarom is ze natuurlijk niet minder schattig hè!)
Kweet het niet.
En ik vind het ook niet dadelijk terug op internet.

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#100 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:20

Jess zei:

Inderdaad, zo is het. Dat zijn toegestane kruisingen , maar in dit geval experimenteel omdat het niet om de rex fok, maar om de brittenfok gaat.
Maya is dus een exp. britje.

Uit een straight kan je dus onmogelijk in combi met een brit rex kittens halen, dat ben ik heeeeeeeeeeel zeker !!!
Rex en brit/straight wel , zoiest als de helft straight, andere helft rex.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#101 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:21

Weet je wat ook het grote verschil is met de fold. De fold zal nooit een zelfstandig ras kunnen zijn omdat men nooit Fold x Fold (of fold X Straight) mag doen, maar altijd een britje nodig zal hebben om het risico te minimaliseren op kraakbeenafwijkingen. De Selkirk is een ras dat over een aantal jaren wel op eigen poten moet staan, nu mogen ze nog andere rassen inkruisen, maar vanaf 2015 mag dat niet meer. Andersom mag het niet. Kijk maar eens naar de toegelaten raskruisingen bij de brit. Je zal daar nergens zien staan dat je er Selkirk Straight in mag fokken. Ik meende dat dat was ivm het type. Niet ivm de krullen.

Bewerkt door Smitten Kitten, 19 januari 2010 - 17:22.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#102 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:23

britjes zei:

dus als ik je goed begrijp geef je per mail wel kopietjes van de stambomen... ennuhh je hebt geen scanner nodig hoor om stamboom neer te zetten ;) foto van maken dan op je computer heb je ook een kopietje :LOL: maar waarom voorzichtig dan? wat kan bijvoorbeeld ik met jou stamboom doen behalve het papiertje weggooien? ik probeer net als xantippe hier ook wat van te leren en ik wil niemand aanvallen

Met een kopie kan je dus stambomen gaan aanvragen voor een poes zonder stamboom. Een kopie van de kater zijn stamboom en een kopie van 'een' moeder zijn voldoende als je een eigen kater hebt. En dat gebeurde in het verleden zeker wel al, zeker ook in het buitenland !! Tegen dat zoiest uit komt zijn er soms al enkele stambomen in oomloop...
Zo heb ik een cattery geweten die ze gesloten hebben voor zo'n fraude van stambomen, maar die was wel al jarenlang bezig...

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#103 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:29

Smitten Kitten zei:

Weet je wat ook het grote verschil is met de fold. De fold zal nooit een zelfstandig ras kunnen zijn omdat men nooit Fold x Fold (of fold X Straight) mag doen, maar altijd een britje nodig zal hebben om het risico te minimaliseren op kraakbeenafwijkingen. De Selkirk is een ras dat over een aantal jaren wel op eigen poten moet staan, nu mogen ze nog andere rassen inkruisen, maar vanaf 2015 mag dat niet meer. Andersom mag het niet. Kijk maar eens naar de toegelaten raskruisingen bij de brit. Je zal daar nergens zien staan dat je er Selkirk Straight in mag fokken. Ik meende dat dat was ivm het type. Niet ivm de krullen.

Ahah. Dus er wordt met britjes ingekruist voor het Selkirk ras op zichzelf te laten bestaan, en niet om bepaalde eigenschappen van de brit te verbeteren. Maarreuh, of je nu kruist voor britjes of voor selkirk te verbeteren, de combinatie blijft toch hetzelfde? Of ben ik nu fout bezig? :catscratchhead

Geplaatste afbeelding

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#104 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:30

feroesti zei:

Inderdaad, zo is het. Dat zijn toegestane kruisingen , maar in dit geval experimenteel omdat het niet om de rex fok, maar om de brittenfok gaat.
Maya is dus een exp. britje.

Uit een straight kan je dus onmogelijk in combi met een brit rex kittens halen, dat ben ik heeeeeeeeeeel zeker !!!
Rex en brit/straight wel , zoiest als de helft straight, andere helft rex.

En Hanne zegt juist andersom, dat het niet is voor de brittenfok, maar voor de selkirk.
Is ze dan een exp. Selkirk? (Ne mens zou voor minder hoofdpijn krijgen, ik vind dat precies toch niet eenvoudig)
Geplaatste afbeelding

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#105 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:34

Smitten Kitten zei:

je mag de fold dus niet vergelijken met de selkirk, ok :) maar klopt het dan dat je met scottish straight niet verder mag fokken? (scottish straight niet aan een brit mag paren, enkel de scottish folds met een brit)

waar kan ik trouwens de toegelaten raskruisingen vinden? vind dit wel interessant!

wat ik uit google en nahs ed begrepen heb is dat er een brit met een selkirk gekruist mag worden, omdat de selkirk nog een "jong" (?) ras is, en dat daar dus GEEN brit uit kan komen. dus is maya... geen brit maar een selkirk straight. ja? nee? :lachen: